Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
strategie firm
29.03.2012 12:49

Amiga wraca na rynek. Zapłacisz 2500 dolarów?

Historia pokazuje, że dotychczas nikt na Amidze nie zbił fortuny.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Scott Teresi/cc/flickr)

Po kilkunastu latach przerwy można kupić komputer oznaczony logo historycznej marki.

Firma Commodore International odegrała czołową rolę w rozwoju komputerów w latach 80. i 90. Pomimo znaczącej pozycji w komputeryzacji naszego świata, przedsiębiorstwo zbankrutowało w roku 1994. Marka była na tyle znana i uznana, że kilkakrotnie próbowano reaktywować rozwój systemu Amiga.

Po bankructwie Commodore upadła marka została przejęta przez firmę Escom. Kolejnym właścicielem marki był Gateway, do dziś działająca amerykańska firma zajmująca się produkcją komputerów. Z Gateway wyłoniła się samodzielna firma Amiga Inc, ale i ona zbankrutowała. Wszelkie prawa do marki sprzedano firmie KMOS, która zmieniła nazwę na Amiga Inc. Historia ta pokazuje, że dotychczas nikt na marce Amiga nie zbił fortuny.

Nowy produkt a reaktywacja marki

Reaktywacja marki Amiga opiera się o nowy produkt. Komputer ma ciekawy, nowoczesny wygląd. Nowa Amiga nawiązuje swoim wzornictwem do Maca Mini oferowanego przez firmę Apple i wysokiej jakości sprzętu muzycznego. Komputer ma niewielkie wymiary, ale kryjące wysokiej wydajności podzespoły: procesor Intel i7 i taktowaniu 3,5GHz, 16GB pamięci operacyjnej, silną kartę graficzną NVIDIA GeForce GT 430 z 1GB pamięci.

Z innych elementów wyposażenia Amigi na uwagę zasługuje napęd optyczny Blu-ray, dysk twardy o pojemności 1TB oraz moduł sieci bezprzewodowej Wi-Fi. System operacyjny to autorski Linuks. Takie parametry techniczne pozwalają sądzić, że komputer może spodobać się wymagającym graczom. Jest jednak jeden warunek, muszą oni za nową Amigę zapłacić około 2500 dolarów amerykańskich. To ponadprzeciętna cena.

Firmę, która przeistoczyła się w Commodore International, założył w 1954 roku w Toronto polski emigrant Jack Tramiel. W wyniku konfliktów wewnętrznych w 1984 Jack Tramiel opuścił przedsiębiorstwo i odkupił od Warner Communications dział Atari zajmujący się konsolami wideo i komputerami. W 1985 zarząd Commodore nabył od grupy byłych projektantów Atari projekt zwany Amiga. Komputer Amiga 1000 wprowadzono na rynek w roku1986 - kosztował on 1500 dolarów amerykańskich. Tramiel konkurując z Commodore, z powszechnie dostępnych na rynku podzespołów, rok wcześniej wprowadził do sprzedaży komputer Atari ST. Atari było tańsze od Amigi prawie o połowę! To było przyczyną zażartej wojny Atari i Amigi.

Tymczasem na rynku rozpoczęła się ekspansja IBM PC i Macintosha. Inni, w tym także Commodore, zostali usunięci w cień. Brak kompetencji handlowych i błędy w zarządzaniu firmą doprowadziły do problemów. Kierownictwo firmy realizowało strategię kosztownych projektów prezentujących możliwości technologiczne przedsiębiorstwa, a zaniedbywało rozwój dystrybucji produktów. Wyglądało to, jak przygotowanie firmy do sprzedaży a nie rynkowe rozwijanie pozycji konkurencyjnej i oferty. Commodore opracowało całą serię komputerów Commodore PC, która zbudowała marce reputację _ najdroższych klonów _. Czy obecnie oferowany za 2500 dolarów komputer kontynuuje tę tradycję?

Strategia reaktywacji marki

Reaktywacja marki musi opierać się na klarownym i dobrze dopracowanym modelu biznesowym i ekonomicznym. Dawni nabywcy Amigi mają teraz 15 - 20 lat więcej. Prawdopodobnie stać ich na tak drogi komputer, ale czy przywiązanie do marki uzasadnia taki zakup? Reaktywacja marki Amiga, jako premium produkt opiera się na przesłance, że znane produkty po kilkunastu lub kilkudziesięciu latach znajdą nabywców płacących za nie wyższą cenę. Taki model sprawdza się na rynku motoryzacyjnym, gdzie produkt buduje nasz wizerunek i możemy się nim pochwalić. Wielkość napisu Amiga na obudowie pokazuje przeświadczenie marketingowców firmy o sile marki. La Amiga to po hiszpańsku _ przyjaciółka _. Komputer stacjonarny mamy w domu. Czy _ przyjaciółka _, którą możemy się w ograniczony sposób pochwalić wspomoże sprzedaż produktu w ponadprzeciętnej cenie?

Czytaj więcej w Money.pl
Apple kontra Google. Czyja strategia jest lepsza? Elastyczność jest ściśle powiązana zarówno z wyższymi kosztami jak i koniecznością walki ceną.
Nowe logo firmy. Jakie wybrać? Najważniejszym elementem w projektowaniu logo i nazwy jest zaprezentowanie w jego formie cech unikalnych tylko dla naszej firmy.
Rebranding w bankach Zmiany na rynkach i kryzys gospodarczy wpływają na wizerunek firm i przyśpieszają procesy rebrandingu. Obecna recesja jest widoczna także w sektorze bankowym.
Tagi: strategie firm, strategie, z rynku
Źródło:
Codes
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz