Notowania

tanie linie lotnicze
01.06.2012 06:25

Tak największe linie lotnicze walczą z kryzysem

Ciecia połączeń, etatów i płac - tak przewoźnicy ratują się przed bankructwem.

Podziel się
Dodaj komentarz
(ressaure/CC BY-NC-SA 2.0/Flickr)

Główni przewoźnicy tracą setki milionów euro. Tworzenie dywizji tanich lotów, zmniejszanie flotylli samolotów oraz nierentownych połączeń, cięcia tysięcy etatów, oferowanie mniejszych płac nowym pilotom, to tylko niektóre ze strategii europejskich linii lotniczych na ciężkie czasy.

Kursy akcji głównych spółek lotniczych traciły w tym roku. Akcje Lufthansy spadły 6,6 procent, International Airlines Group należących do British Airlines zniżkowały 4,8 procent, z kolei francuski przewoźnik Air France tąpnął aż 18 procent - pisze Bloomberg.

Zupełnie inaczej wyglądało to w przypadku tanich linii lotniczych. Irlandzki Ryanair zyskał 15 procent, natomiast akcje największego brytyjskiego dyskontowego przewoźnika, EasyJet wzrosły aż o 26 procent.

Trudno się dziwić takiemu zachowaniu inwestorów, skoro Lufthansa w pierwszym kwartale 2012 roku straciła 381 milionów euro, natomiast IAG zanotowało stratę na poziomie 250 milionów euro. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego prognozuje, że zysk całej branży lotniczej zmniejszy się w 2012 roku z 7,9 miliarda dolarów do jedynie 3 miliardów dolarów. Głównie na wyniki zaważą wysokie ceny paliw.

W tym celu głównym zamiarem Lufthansy jest skupienie się głównie na lotach krajowych, by oszczędzić na paliwie oraz drogich, luksusowych usługach, do których są przywiązani podróżujący w lotach międzynarodowych. Air France - jak podaje Bloomberg - skupi się na uproszczeniu europejskich lotów oraz likwidację nierentownych połączeń. Britigs Airways zrestrukturyzuje swoje spółki w Hiszpanii.

Niemal każda z głównych linii będzie zmagać się z redukcją etatów oraz likwidacją połączeń. trzeciego maja Lufthansa zapowiedziała zwolnienie 3500 osób, co stanowi 20 procent całego zatrudnienia. Dodatkowych tysiąc etatów może się pozbyć spółka zależna LSG Sky Chefs. Lufthansa utworzyła specjalną spółkę Germanwings, która skupi się na tanich lotach. Spółka-matka zamierza przenieść tam około 90 maszyn.

AirFrance chce zmniejszyć strukturę do trzech dywizji pozwoli to zaoszczędzić 2 miliardy euro i podniesie produktywność o 20 procent. Usunie też około 36 samolotów z krótkodystansowych połączeń.

Cytowany przez Bloomberga Michael O'Leary, prezes Ryanaira, największego taniego przewoźnika w Europie, powiedział, że główni przewoźnicy nie są dobrze wyposażeni by operować na modelu niskokosztowym, a ich eksperymenty z tanimi liniami nie powiodą się tak, jak innym w ostatnich 15 latach.

Szef irlandzkiego przewoźnik stwierdził, że zyski Ryanaira też spadną z powodu hamującej europejskiej gospodarki. Ta nie pozwala na znaczące zwiększenie cen biletów, co pozwoliłoby pokryć rosnące koszty paliw.

Czytaj więcej o liniach lotniczych w Money.pl
Paraliż lotniczy. Tracą miliony przez protesty Air France poinformowały, że oczekuje odwołania do 40 procent swych rejsów długodystansowych i do 30 procent lotów na trasach krótszych.
Bilety lotnicze będą droższe. W imię ekologii Przewoźnik chce przerzucić na pasażerów wzrost opłat za certyfikaty uprawniające do emisji CO2.
Wciąż strajkują. Wiele lotów odwołanych Według związkowców, którzy domagają się powstrzymania planu zwolnień w koncernie, trwający od soboty protest z dnia na dzień umacnia się.
Tagi: tanie linie lotnicze, linie lotnicze, wiadomości, strategie firm, wiadmomości, gospodarka, strategie, z rynku, czołówki
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz