Notowania

strategie firm
31.07.2015 08:21

Zwykłe kamery odejdą do lamusa. Przyszłością jest wideo 360

Dopracowane ultra cienkie matryce, ekrany dotykowe, wygięte wyświetlacze czy plastyczne wyświetlacze LED to już przeżytek? W sieci będzie nowy król.

Podziel się
Dodaj komentarz
(pixabay/ CC0 Public Domain)

Technika, która jest najchętniej rozwijana to 3D oraz wszelkie narzędzia pozwalające oglądającemu wejść w jak największą interakcję z obrazem i oglądać go po dowolnym kątem. Wideo sferyczne, zwane też wideo 360 to przyszłość reklamy i YouTube.

Na czym polega wideo 360? To sposób rejestracji całego obrazu, który jest wokół nas. To tyczy się oczywiście zarówno filmów jak i zdjęć. Są już specjalne kamery przeznaczone do tego celu, jednak jeden z najlepszych efektów daje specjalny statyw dedykowany kamerom Go-Pro Hero. Statyw pozwala na umieszczenie na nim jednocześnie w zależności od modelu, od 7 do 14 kamer, które obejmują widok właśnie o promieniu 360 stopni.

Naturalnie wymaga to precyzyjnego ustawienia kamer i następnie dobrego zmontowania obrazu. Efekt poprawnego ustawienia wszystkich urządzeń jest niesamowity, ponieważ obracając urządzeniem mobilnym podczas oglądania takiego video mamy wrażenie obracania naszą głową.

Póki co obraz 360 możemy zobaczyć na komputerach przy użyciu przeglądarki Google Chrome oraz na urządzeniach mobilnych z systemem Android, ale już wkrótce także na IOS. Wrażenie nawet przy małych urządzeniach mobilnych jest naprawdę dobre. Jest na rynku również sprzęt, dzięki któremu możemy się całkiem oderwać od rzeczywistości.

Wirtualna rzeczywistość

Już od jakiegoś czasu dosyć mocno eksplorowane jest zagadnienie wirtualnej rzeczywistości w bardzo różnych formach. W większości wypadków zastosowanie dotyczy całkiem wirtualnego świata na potrzeby na przykład gier komputerowych. Powstało mnóstwo rękawic a nawet bieżni symulujących poruszanie się po wirtualnej planszy. Jednak przy połączeniu możliwości video 360 oraz okularów typu Oculus czy Samsung możemy znaleźć się "wewnątrz" filmu i przyglądać się mu z każdej perspektywy obracając głową. Powstało już oprogramowanie i aplikacje, które umożliwiają wspięcie telefonów Samsunga (Galaxy 6 i Edge) w ich okulary i razem z dźwiękiem na słuchawkach, przeniesienie się całkiem do wirtualnego świata. Oprócz zabawy płynącej z wykorzystywania tej technologii są też firmy, który przekształciły ją w produkt dedykowany różnym branżom.

Polsko-amerykańska firma VR Global stworzyła oprogramowanie dla deweloperów, dzięki któremu z ich biura możemy się przenieść dzięki okularom i aplikacji do dowolnej inwestycji i odbyć po niej wirtualny spacer bez ruszania się z miejsca. To również jest możliwe dzięki dokładnym zdjęciom 360 danego obiektu i jego wnętrz.

Video 360 w reklamie

Te wszystkie rozwiązania prowadzą do wiadomej sprawy - w jaki sposób mogą na tym skorzystać reklamodawcy i agencje reklamowe? Tu już wystarczy chwilę popracować wyobraźnią, to daje przecież potężne możliwości przy produkcji spotów reklamowych i materiałów marketingowych. Już wkrótce będziemy mogli oglądać kontent 360 na wszystkich systemach mobilnych i przeglądarkach.

Koszty produkcji takiego video będą też spadały wraz z rozpowszechnianiem się sprzętu do jego realizacji, a pokusa tworzenia interaktywnego filmu jest naprawdę duża. Możemy pokazać produkt z każdej strony, dać możliwość oglądającym śledzenia jakiejś postaci, czy odnalezienia jakichś ukrytych w przestrzeni przedmiotów. Otwiera się cała gama nowych możliwości.

Pierwszą firmą, która umieściła spot 360 jest Bud Light pokazując filmy ze swoich imprez. Badania bardzo szybko pokazały, że zaangażowanie oglądających jest o 36% większe niż w przypadku tradycyjnego video. Tutaj przecież możemy przyglądać się całej imprezie, ludziom, odwracać głowę, zmieniać perspektywę itd. Podobnie podeszła do tego Coca Cola publikując spot z okazji rocznicy powstania ich charakterystycznej butelki.

Zobacz spot Bud Light:

Specjaliści pracujący przy serwisie YouTube szacują, że w pewnym momencie ilość tego rodzaju filmów zacznie lawinowo rosnąć. Jeśli statystyki jasno pokazują, że ich skuteczność jest dużo większa, to znajdą się również pieniądze na ich realizację w wielu firmach. Nie dość, że sam fakt video 360 przykuwa uwagę na YouTube, to jeszcze możliwość interakcji z danym produktem będzie zawsze kusząca dla oglądających. Oczywiście pełny efekt możemy uzyskać przy okularach VR i słuchawkach, ale tutaj z kolei naprzeciw postanowił wyjść sam Google, który opracował okulary VR do domowego użytku dla każdego... z kartonu.

Brzmi jak żart, jednak to absolutna prawda. Możemy zamówić sobie takie okulary z wstawkami do aplikacji obsługiwanej przez telefony i je sobie samemu złożyć. Koszt to jedyne 23 dolary! Efekt może nie będzie taki jak w Samsungu czy Oculusie, ale na pewno oderwie Was od rzeczywistości.

Rozwój i dostępność tej technologii pobudza wyobraźnię. My mamy nadzieję, że pobudzi też odpowiednio wyobraźnię firm oraz marketerów i zaowocuje naprawdę ciekawymi kampaniami.

O AUTORZE

Tagi: strategie firm, strategie, z rynku, najważniejsze, czołówki, lifestyle
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz