Notowania

apple
20.02.2015 06:00

Apple, Samsung, Google. Najcenniejsze marki na świecie jeszce mocniejsze

Żyjemy pośród metek, logotypów, banerów, billboardów. W przypadku niektórych z nich nawet nie do końca zdajemy sobie sprawę z tego, że należą do gigantów skupiających wiele marek w jednej grupie kapitałowej.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Google.com)

Żyjemy pośród metek, logotypów, banerów, billboardów i w końcu codziennych produktów, gadżetów czy najpotrzebniejszych do funkcjonowania rzeczy. W przypadku niektórych z nich nawet nie do końca zdajemy sobie sprawę z tego, że należą do gigantów skupiających wiele marek w jednej grupie kapitałowej.

Jednak towarzyszą nam na co dzień pewne nazwy, które przewijają się przecież setki razy kiedy korzystamy z komputera, Internetu, telefonu... Ile razy dzienne miga nam przed oczami napis Google, Microsoft, Apple, Samsung...? Przeciętnemu użytkownikowi internetu napis Google miga około 20 razy dziennie! Globalnie więc wynik jest obezwładniający. Jak to wszystko przekłada się jednak na rynkową wartość tych marek?

Co roku firma Brand Finance przygotowuje raport w, którym zestawia najcenniejsze i najsilniejsze marki na świecie, pokazując jednocześnie zmiany względem poprzedniego roku.

Apple

Dziedzictwo wizjonera jakim był Steve Jobs nie daje o sobie zapomnieć. Produkty z charakterystycznym jabłkiem znane są w każdym zakątku świata. Każdy ze słynnych sprzętów i gadżetów jest rozwijany i kontynuowany z kolejnymi ulepszeniami i modyfikacjami kultowego już designu.

Tuż po premierze I-phona 6, na który czekali fani marki na całym świecie, wchodzi do sprzedaży kolejny wyczekiwany gadżet, czyli Apple Watch. Analitycy już szacują wielomilionową sprzedaż w pierwszych miesiącach. Apple utrzymał status najcenniejszej marki z wartością 128,3 miliardów dolarów – to wzrost o 23% względem ubiegłego roku.

Samsung

O AUTORZE


Krzysztof Pałys, absolwent wrocławskiej ASP, od ponad ośmiu lat zawodowo związany z rynkiem reklamowym. Kompozytor, instrumentalista oraz zapalony podróżnik.
* Co tydzień w piątek w serwisie Manager.Money.pl pisze felietony o wszystkim, co jest związane z najciekawszymi i najbardziej kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi w Polsce i za granicą.*

Nie da się ukryć napiętej rywalizacji między Samsungiem i Apple w ostatnich latach. Obie marki są liderami w rozwiązaniach mobilnych i obie są czołowymi producentami najpopularniejszych smartfonów na rynku. Naturalnie oferta Samsunga sięga dalej obejmując telewizory, sprzęt audio, agd itp. I mimo bycia liderem w tych właśnie dziedzinach Samsung nie przegonił Apple'a zajmując drugie miejsce w zestawieniu najcenniejszych marek z wartością 81,7 miliardów dolarów. Samsung odnotował wzrost wartości o 4% i w zeszłym i utrzymał miejsce z zeszłego roku.

Google

Oprócz oczywistej działalności przy wyszukiwaniu i katalogowaniu informacji, Google dostarcza bardzo wielu rozwiązań i narzędzi dla działów marketingu czy IT, szczególnie przy kampaniach internetowych, monitorowaniu aktywności na witrynach internetowych, itp. Oprócz tego Google cyklicznie monitoruje nasz glob, tworząc znane wszystkim mapy i zdjęcia satelitarne, rozwija systemy mobilne typu Android i opracowuje rozwiązania przechowywania danych w chmurach.

Niezależnie Google prowadzi cała masę eksperymentów z przeróżnymi sprzętami takimi jak Google Car, Google Glasses czy Google Cube, a to i tak zaledwie ułamek ich nowatorskiego podejścia do nowych technologii. Google również utrzymał swoje trzecie miejsce z wynikiem na poziomie 76,6 miliardów dolarów i wzrostem wartości o 12% względem roku 2014.

Najmocniejsze marki

Oprócz ustalania najcenniejszej marki Brand Finance według opracowanej przez siebie punktacji ustala też najsilniejsze marki na światowym rynku. Tu sytuacja wygląda dynamiczniej niż w poprzedniej kategorii. Na pierwszym miejscu uplasowało się Lego, duńska grupa od ponad siedemdziesięciu lat produkująca najbardziej znane klocki na świecie. Lego zastąpiło na pierwszym miejscu Ferrari, które spadło aż na dziewiąte miejsce zestawienia. Na drugim miejscu wylądowało PWC (globalne przedsiębiorstwo świadczące usługi audytorskie i doradcze) a na trzecim marka Red Bull.

Brand Finance

Dynamika światowego rynku jest bardzo zmienna, jednak co ciekawe czołowi gracze nie zmieniają się od kilku lat. Czasem ewentualnie zmieniają swoje miejsce w czołówce. Jednak nie da się ukryć, że branża technologiczna w tym szczególnie elektronika to przyszłość, więc analitycy przewidują, że największe batalie czekają wkrótce właśnie firmy z tego segmentu, miejmy nadzieję, że przynajmniej konsument przy tym skorzysta.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: apple, marki, strategie firm, wiadmomości, gospodarka, strategie, zarządzanie, marketing i sprzedaż, z rynku, najważniejsze, czołówki, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz