Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Innowacyjne strategie rynkowe

0
Podziel się:

Akcenty w poszukiwaniach rozwiązań tworzących przyszłość trzeba opierać na innowacyjności tak, aby w sposób kontrolowany modelowały zmiany. Gdzie i jak szukać innowacyjnych rozwiązań kreujących przewagę konkurencyjną firmy?

Innowacyjne strategie rynkowe
(Pixabay/Domena publiczna)
bEJUJZrF

Stagnacja wcześniej czy później spotyka każdą firmę. Akcenty w poszukiwaniach rozwiązań tworzących przyszłość trzeba opierać na innowacyjności tak, aby w sposób kontrolowany modelowały zmiany. Gdzie i jak szukać innowacyjnych rozwiązań kreujących przewagę konkurencyjną firmy?

Innowacyjność to nie ulepszanie produktów i ofert, tylko doskonalszy model biznesowy.

Innowacje nie rodzą się z analiz przeszłości, a z śledzenia nowych trendów rynkowych i rozpoznawaniu rodzących się potrzeb klientów. Do tego potrzebna jest zmiana podejścia do marketingu. Dotychczasowe rozumienie marketingu, wspierające głównie działania handlowe (upychanie towarów i usług na rynku) powoli ale nieubłaganie wyczerpuje swoją efektywność. Na znaczeniu zyskuje zarządzanie marką, rozumiane jako odwrócenie procesu i koncentracja na kreowaniu procesu kupowania przez klientów. Proste odwrócenie sposobu myślenia: nie sprzedajemy tylko klienci od nas kupują, zmienia punkt widzenia na obszary poszukiwania innowacji.

bEJUJZrH

Innowacyjny marketing

Innowacyjny marketing, oparty na koncentracji w dostarczaniu klientom wartości dodanej, to siła napędowa realizacji strategii ponadprzeciętnego wzrostu. Tak rozumiany marketing pokazuje, jak zwyciężyć konkurentów w bardziej inteligentny sposób niż przez obniżanie cen. Przy czym nie koncentruje się on na walce z konkurentami, tylko na budowaniu unikalnej, wyróżniającej pozycji konkurencyjnej.

Zmiany na rynku są ciągłe i, co ważniejsze, coraz szybsze. Nowe wyzwania rynkowe i szanse powstają błyskawicznie. Śledzenie przeszłości i kopiowanie rozwiązań konkurentów prowadzi wyłącznie do utraty udziałów rynkowych. Firma się nie rozwija. Z perspektywy klientów, podobni do siebie konkurencji oferują praktycznie to samo. A to znaczy, że klienci słusznie wybierają oferty najtańsze. Jednak, gdy wizerunek marki i oferty wyraźnie się wyróżnia, chęć do negocjowania ceny maleje, bo korzyści jakie klient może otrzymać, przekładają argumenty do rąk dostawców. A to z kolei znaczy, że firma powinna cały swój model biznesowy skoncentrować na wytwarzaniu i dostarczaniu wartości dodanej.

Innowacje w modelu działania firmy

Poszukiwanie innowacji powinno więc koncentrować się nie na tym co firma robi najlepiej, ale na tym czego firma nie umie robić. Co więcej, czego nie potrafią robić konkurenci. Większość firm nie wytwarza nowych technologii. Dlatego poszukiwanie innowacji powinno koncentrować się na doskonaleniu modelu biznesowego oraz zmianach w modelu dostarczania klientom wartości dodanej. Innowacji należy poszukiwać tam, gdzie rodzą się nowe trendy i potrzeby klientów. Takie podejście może być podstawą ponadprzeciętnego wzrostu i postępu firmy.

bEJUJZrN

Obecnie istnieje więcej okazji rynkowych niż dotychczas. Przedsiębiorstwa mogą działać wszędzie i robić wszystko. A to znaczy, że konkurowanie nie musi polegać na porównywaniu się do konkurentów. Decyzja gdzie i co robić w przyszłości jest najważniejsza ona opisuje jak w przyszłości ma wyglądać firma, kim będą jej klienci, jaka powinna być oferta. Aby to było możliwe, potrzebna jest zmiana w podejściu do wiedzy. Gromadzone dane w wielu wypadkach nie są przydatnymi informacjami. Co więcej porządkowanie informacji nie prowadzi do wartościowej biznesowo wiedzy. Mądrość, czyli praktyczne wykorzystanie wiedzy możliwa jest tylko wtedy, gdy wiemy do czego dążymy i mamy sprecyzowaną wizję przyszłości. Podstawowym strategicznym zadaniem firmy powinno więc być szerokie i perspektywiczne patrzenie na rynek, wyszukiwanie szans i kreowanie innowacji tak, aby pozwalały te szanse wykorzystywać.

Gdzie poszukiwać innowacji?

Innowacyjność tak rozumiana, nie jest poszukiwaniem po omacku legendarnego kamienia filozoficznego, tylko po określeniu kierunków zmian rynku, wyprzedzeniem na tym polu konkurentów. Innowacyjność z założenia obejmuje inne działania niż standardy rynkowe, inne patrzenie na potrzeby klientów niż konwencje. Innowacyjność to przede wszystkim inny sposób myślenia.

Najprostszym sposobem zmiany sposobu myślenia jest analiza typowych zachowań i działań na rynku. Jeżeli kolejnymi pytaniami „dlaczego?”, dotrzemy do przyczyny podobnych lub identycznych działań konkurentów, zrozumiemy mechanizmy obowiązujących konwencji. Spojrzenie na rynek z innej perspektywy, pozwala dostrzec szanse. Poszukiwanie odchyleń i nietypowych zachowań klientów, pozwala wyodrębnić rodzące się potrzeby.

bEJUJZrO

Innowacyjne strategie oparte na doskonaleniu modelu biznesowego, nie zakładają rewolucji w firmie. Podręcznikowe przykłady wielkich innowacji w uznanych markach, nigdy nie będą udziałem firm małych i średnich. Żaden bowiem manager nie zdecyduje się na zmiany burzące dorobek firmy i narażające firmę na utratę zajmowanej pozycji. Dlatego innowacje należy rozumieć jako doskonalenie. Innowacje powinny być poszukiwane tam, gdzie nowe podejście do konwencji zmieni pozycję rynkową firmy, a nie wywróci jej sposobu działania.

Czytaj więcej w Money.pl

bEJUJZsi
firma
strategie firm
strategie
KOMENTARZE
(0)