Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
zarządzanie
01.01.2014 07:41

Kryzys inteligencji. "IQ nie ma żadnego znaczenia"

To nie iloraz inteligencji przekłada się na to, że pracownik dobrze wykonuje powierzone mu zadania. Odkąd naukowcy dowiedli, że IQ się nie liczy, menedżerowie zupełnie inaczej spojrzeli na kompetencje pracowników.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Urilux/iStockphoto)

To nie iloraz inteligencji przekłada się na to, że pracownik dobrze wykonuje powierzone mu zadania. Odkąd naukowcy dowiedli, że IQ się nie liczy, menedżerowie zupełnie inaczej spojrzeli na kompetencje zarówno swoje, jak i swoich pracowników.

O powodzeniu organizacji w coraz większym stopniu decyduje czynnik ludzki. Jednocześnie, niestabilna sytuacja na rynku pracy wymusza ciągłą rotację pracowników. Aby skutecznie zarządzać najcenniejszym zasobem każdej firmy - ludźmi, dobry menedżer powinien znać nie tylko swoje mocne strony, ale i kompetencje zespołu, którym kieruje.

Kompetencje zawodowe to zachowania, które warunkują sukces w pracy. Są mierzalne i obserwowalne. O tym, jak wielka jest wartość kompetentnego pracownika, nie trzeba nikogo przekonywać. Wiedzą o tym zarówno osoby, które szukają zatrudnienia, jak i menedżerowie, którzy na co dzień korzystają z kompetencji innych, zarządzając zespołem.

- _ Czynnik ludzki w organizacjach jest niepowtarzalny, ponieważ to nie firma, ale poszczególni ludzie decydują o sukcesie rynkowym przedsiębiorstwa _ - wyjaśnia dr Anna Czarczyńska z Akademii Leona Koźmińskiego.

Ludzie liczą IQ. Tylko po co?

Podstawą współczesnego sposobu myślenia o kompetencjach zawodowych jest kryzys związany z badaniami nad inteligencją w USA, który miał miejsce pod koniec ubiegłego wieku. Wywołała go analiza Roberta Sternberga, który udowodnił, że wysokość IQ nie przekłada się na sukces zawodowy. Jego pokłosiem było powstanie tezy głoszącej, że człowiek ma nie jedną, a kilka rodzajów inteligencji.

_ Ludzie liczą IQ, ale IQ się tak naprawdę nie liczy _ - skonstatował Strenberg. Powszechnie uważa się, że kompetencje zawodowe to triada: wiedzy, umiejętności i postaw. W praktyce nie jednemu menedżerowi zdarzyło się zaobserwować wpadkę €œkompetentnego pracownika - takiego, co do którego miał pewność, że nie tylko wiedział jak, ale też potrafił oraz chciał wykonać postawione przed nim zadanie.

- _ Przyczyną tego, że pracownik zawiódł, mogło być stosowanie umiejętności bez wyczucia _ - wyjaśnia dr Baczyńska. - _ Na poziomie obserwacji, mogą być prawidłowe, jednak nic to nie da, jeżeli będą całkowicie nie trafione i wyrwane z kontekstu _ - komentuje ekspertka. Posiadanie kompetencji nie wystarczy - trzeba jeszcze wiedzieć jak i kiedy z nich korzystać.

Wiedza i umiejętności to nie wszystko

Każdy człowiek ma unikatowy zestaw kompetencji. Aby je rozwijać, musimy je poznać. - _ Najpierw powinniśmy zdiagnozować, w czym jesteśmy mocni i na których talentach możemy się opierać. Dopiero, gdy wiemy na czym stanąć, możemy się odbić _ - podkreśla dr Baczyńska. Jej zdaniem, znajomość własnych kompetencji zawodowych pomaga menedżerom w wykorzystywaniu potencjału członków zespołu, którym zarządzają. - _ Jeżeli menedżer zna siebie, łatwiej mu poznać innych ludzi _ - podpowiada.

Istnieją różne ścieżki określania mocnych i słabych stron. Najłatwiej jest jednak zwrócić się do kogoś o pomoc. Ponieważ nie każda osoba ma zdolność przetwarzania informacji wynikających z jej własnych doświadczeń, czasem niezbędne jest zewnętrzne zweryfikowanie jej potencjału. Najpopularniejszymi metodami są testy psychologiczne, tzw. _ development center _ czy _ assessment center _.

Trafna diagnoza to jednak nie wszystko - często ludzie nie wiedzą, co z taką informacją zrobić. Dr Baczyńska jest zdania, że jednostkę należy pobudzić do refleksji na bazie jej własnych doświadczeń. - _ W ten sposób odkrywamy swoje niedociągnięcia _- komentuje. Jedyną skuteczną metodą nauki wykorzystywania umiejętności, jest ich aktywne ćwiczenie. - _ Jeżeli mamy okazję przetrenować kompetencje, to wchodząc do realnego świata będziemy w stanie przewidywać swoje reakcje i zachowania _ - tłumaczy ekspertka.

Osiągasz dobre wyniki? Lubisz swoją pracę

Najistotniejszym elementem procesu rozwijania kompetencji jest umiejętne zdefiniowanie celu. Jeżeli nie wiemy dokąd chcemy dojść, istnieje ryzyko, że będziemy zataczać koła. Jeżeli jest on realny, będzie nas silnie motywował do działania. Warto również dać sobie czas na wypracowanie umiejętności.

Ludzie, którzy osiągają dobre wyniki w pracy są najczęściej z niej zadowoleni. Jeżeli będziemy budować kompetencje zawodowe na potencjale, który już posiadamy, praca sprawi nam przyjemność i nie przysporzy trudności. Jednocześnie łatwiej osiągniemy sukces, rozumiany jako kolejne, dobrze wykonane zadania.

- _ Menedżer, który zna swoją wewnętrzną mapę możliwości i potencjału wie, jak wykorzystać je w danej sytuacji. Nie zarządza intuicyjnie - jego decyzje są przemyślane. Dzięki temu w oczach zespołu staje się bardziej wiarygodny _ - uważa ekspertka AKL.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: zarządzanie, wiadmomości, kraj, gospodarka, strategie, czołówki, marketing i zarządzanie
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
15-01-2020

Brak własnego zdaniaLiczy się nie IQ a powieszenie na krzyżu dla szefa i robienie więcej jak 500% niż to co ci płacą to nazywa się inteligencja dla szefa czyli głupota.

Rozwiń komentarze (1)