Notowania

strategia
21.03.2013 16:06

Misja jest elementem budowania wizerunku marki

Ludzie chcą wiedzieć więcej o firmie, niż tylko co i za ile sprzedaje, także jakie to ma znaczenie dla społeczeństwa.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Yuri_Arcurs/iStockphoto)

*Dla wielu firm w Polsce budowanie wizerunku wciąż kończy się na stworzeniu nazwy. Czasem żona czy szwagier pomogą wymyślić chwytliwe hasło reklamowe w rodzaju: ”U Józka zawsze najtaniej”. Zapis misji jest dla mniejszych firm często niepotrzebnym wymysłem. Także rynkowi potentaci traktują ją niekiedy jak imperatyw marketingowej mody. *

Każda firma istnieje po to, by zarabiać na zaspokajaniu potrzeb odbiorców. Jest to jej cel gospodarczy. Misja firmy określa natomiast, co jest sensem jej działalności. Produkcja, sprzedaż, dostarczanie usług, rozwój ilościowy w oderwaniu od otoczenia społecznego tworzy samonapędzające się odizolowane koło. Stosunkowo szybko uznano, że rozwój gospodarczy może negatywnie wpływać na środowisko naturalne. Stąd zapisywanie programów i wartości, jakimi kierują się firmy wobec natury.

Ważnym słowem stała się _ ekologia _ i _ zrównoważony rozwój _. Równie ważnym elementem odniesienia działalności gospodarczej stały się całe społeczności – w miejscu działania firmy, w regionie, kraju. Cele komercyjne zaczęły współistnieć z potrzebami społecznymi. Ważne znaczenie zyskała innowacyjność i budowanie synergii. Klienci oczekują dziś równoprawnego traktowania. Chcą oddziaływać na działalność ekonomiczną firm. Mają prawo wyboru. Konkurencyjność wymusza zdolność wyróżniania się na rynku, podejmowanie nowych wyzwań. Dlatego misja firmy jest nieodzownym elementem budowania wizerunku marki. Otoczenie społeczne chce wiedzieć więcej o firmie, niż tylko co i za ile sprzedaje – także jakie to ma znaczenie dla społeczeństwa. Dotyczy to każdej firmy, nawet jeśli jest światowym gigantem w swojej dziedzinie. I to właśnie wielkie, międzynarodowe koncerny najbardziej dbają o postrzeganie swoich marek.

Nie ma jednoznacznej definicji misji firmy. Nie ma także zasad formalnych, jakim taki zapis powinien odpowiadać. Czy ma to być jedno chwytliwe zdanie, wyrażenie przypominające slogan firmowy? A może szczegółowy opis? Trudno także wzorować się na innych podmiotach. Każda firma powinna wypracować zapis odpowiadający jej charakterowi i wartościom. Musi sobie odpowiedzieć na pytanie: po co istniejemy i co z tego ma wynikać dla pracowników i otoczenia. Chodzi o coś więcej niż tylko o określenie celu. Sens działania uwzględnia rolę społeczną firmy, jej etyczny wizerunek.

Polskie firmy zapisują misję w sposób całkowicie dowolny. PKO Bank Polski: _ Zgodnie z realizowaną aktualnie strategią na lata 2010 - 2012 Bank zamierza utrzymać uniwersalny, polski charakter. Chce wzmocnić pozycję lidera we wszystkich ważnych segmentach rynku. Będzie kontynuował zrównoważony rozwój, skupiony na rozpoznaniu i zaspokajaniu potrzeb klientów, z którymi chce budować silne długookresowe relacje. Dzięki zwiększonej sprawności operacyjnej zdecydowanie poprawi jakość obsługi swoich klientów. Równocześnie będzie dbać o zachowanie stabilnej rentowności zgodnej z oczekiwaniami akcjonariuszy, prowadzącym ostrożną politykę zarządzania ryzykiem. PKO Bank Polski chce być postrzegany jako bezpieczny, ale i jednocześnie nowoczesny bank z tradycjami. Aby przyciągnąć najbardziej wartościowych pracowników ma ambicje stać się najlepszym pracodawcą w polskim sektorze finansowym. _ Jest tu o liderowaniu, akcjonariuszach, pracownikach i poprawie jakości obsługi. Czy bank wnosi jakąś wartość dodaną w otoczeniu? Nie
- skupia się na samym sobie.

Znany producent wędlin Sokołów nadaje znaczenie głównie sprzedaży swoich produktów, a uwagę poświęca tylko klientom. _ Zadowolenie Klienta stawiane jest zawsze przez SOKOŁÓW na pierwszym miejscu _. Ale to informacja z zakładki _ Jakość i bezpieczeństwo _. Misji firmy nie zapisano. Podobnie skupiona na osiąganiu celów ekonomicznych jest Mlekovita. Jej misja to _ kreowanie nowych celów komunikacji z klientami, a nie bierne podążanie za konkurencją. Musimy działać tak, by klient decydując się na zakup naszego produktu miał poczucie, że dobrze zainwestował swoje pieniądze. Kluczem do sukcesu jest najwyższa jakość, jeśli wyrób jest dobry, później broni się sam _ Czyli produkt, jakość, zakup. Przestrzeń społeczna zamyka się w kręgu sprzedaży.
Inaczej do zapisu misji podeszła Netia. Przede wszystkim wyznacza okres, w jakim misja jest aktualna – do 2020 roku. Jest zapisana jednym zdaniem: ”Dostarczamy Świat on-line”.

Niezależnie od tego, czy misję zapiszemy w jednym czy wielu zdaniach musi ona być spójna za całą strategią komunikacji firmy. Podobnie jak nazwa czy slogan firmowy współtworzy system, którego właściwie użycie pozwala osiągnąć przewagę konkurencyjną. Jest pewną obietnicą, dlatego źle wpływają na wizerunek firmy działania, które mogą ją zniweczyć. Misja powinna być realizowana w codziennym funkcjonowaniu firmy. Można wyróżnić katalog cech, które misja każdej firmy powinna spełniać:

  • odnosząca się do uznanych wartości,
  • rzeczowa i konkretna,
  • otwarta, pozwalająca na rozszerzanie,
  • skierowana do otoczenia,
  • oferująca wartości dodane,
  • wzbogacająca kulturę firmy.

Jerzy Danilewicz

Czytaj więcej w Money.pl
Tak nami manipulują. Mercedes, Cola, Nike Oto cała prawda o najsłynniejszych działaniach tych firm. Najważniejszym zadaniem jest poruszyć podświadomość.
Szefowa PGNiG przekonywała komisarza UE do gazu z łupków - Przekonywałam Pana komisarza Potocznika, że PGNiG prowadzi prace w poszukiwaniu gazu z łupków, przestrzegając prawo ochrony środowiska - mówi Prezes PGNiG Grażyna Piotrowska - Oliwa.
Rafako i Mostostal wybudują blok elektrowni w Jaworznie KIO oddaliła odwołania przegranych w przetargu na blok w Jaworznie. - _ Inwestycja będzie mieć pozytywny wpływ na całą branżę budowlaną _ - uważa szef resortu skarbu.
Tagi: strategia, strategie, zarządzanie, marketing i sprzedaż, marketing i zarządzanie
Źródło:
Codes
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz