Notowania

bmw
15.05.2015 06:41

Motoryzacja w czołówce najbardziej renomowanych marek

BMW wyprzedził Google! Zdobył pierwsze miejsce w rankingu przeprowadzonym przez Reputation Institute. Skąd takie opinie na temat niemieckiego giganta motoryzacji?

Podziel się
Dodaj komentarz
(mercedes-bezn.com)

Co jakiś czas powstają ogólnoświatowe rankingi najbardziej wartościowych, renomowanych czy rozpoznawalnych marek. Czołówka wszystkich tych rankingów od kilku już lat jest podobna z drobnymi jedynie roszadami. Zazwyczaj mamy w niej takie firmy jak: Google, Apple, Microsoft, Facebook czy Samsung. Jednak właśnie w tej czołówce jest największy wyścig. Ostatnio oprócz marek związanych z nowymi technologiami i globalnymi usługami internetowymi do czołówki dołącza motoryzacja

Warto wspomnieć, że marki motoryzacyjne przewijały się dosyć często w tego rodzaju badaniach, tym bardziej, że globalna sprzedaż aut cały czas rośnie. Są jednak marki, które ostatnio weszły do czołówki tych najbardziej rozpoznawalnych i renomowanych obok internetowych gigantów. O ile Toyota czy grupa Volkswagen szczycą się wybitnymi wynikami sprzedażowymi, o tyle są inne marki, które mogą poszczycić się swoją niepodważalną renomą. Jak można było się spodziewać wygrała oczywiście renoma niemieckiej precyzji...

BMW

Niemiecki koncern wyprzedził nawet Google! Zdobył pierwsze miejsce w rankingu najbardziej renomowanych marek, przeprowadzonym przez Reputation Institute. Skąd takie opinie na temat niemieckiego giganta motoryzacji? Powstałe w 1916 roku „Bawarskie Zakłady Silnikowe” przechodziły bardzo różne i nierówne etapy swojego rozwoju, specjalizując się od zawsze w silnikach i dopiero później rozwijając działkę o produkcję aut, motocykli czy skuterów.

Przez obie wojny zakłady zmuszone były do produkcji sprzętów na rzecz armii – w tym głównie silników lotniczych. Po obu wojnach zakłady przechodziły też poważne kryzysy. Po II wojnie były przejęte przez naszych czerwonych sąsiadów. Firma zaczęła stawać na nogi dopiero w latach 60. kiedy weszła w segment aut dla klasy średniej, a największy rozgłos poza granicami europy zdobyła w okresie 1970-1993, kiedy ówczesny zarządzający Eberhard von Kuenheim rozwinął produkcję, wprowadził nowe silniki i modele aut. BMW zaczęło się liczyć na świecie, a hasło „niemiecka precyzja” zaczęło nabierać coraz większego znaczenia, ponieważ modele BMW były po prostu niezwykle solidne i niezawodne

Lata 90. to już moment powstania tych najbardziej znanych modeli, których następcy produkowani są do dziś. Ponadto BMW stało się też właścicielem dwóch bardzo ważnych angielskich marek – Mini, które jest obecnie świetnie sprzedającym się gadżetem w stajni BMW, oraz po długich negocjacjach z Volkswagenem, ostatecznie w 2003 roku Rolls Royce'a. Pod zarządami BMW Mini sprzedaje się fenomenalnie, wprowadzono mnóstwo nowych modeli i opcji wykończenia a na dodatek mini stało się odnoszącym sukcesy teamem rajdowym w kilku kategoriach.

Mimo, że Mini dawno przestało być „mini”, to radzi sobie dobrze i ciągle się rozwija o kolejne modele i segmenty aut. Rolls Royce to oczywiście producent najbardziej prestiżowych i unikalnych limuzyn na świecie. BMW wprowadziło do produkcji nowe modele oraz naturalnie przyłożyło się do produkcji silników. Połączenie niemieckiej myśli technologicznej z angielską ideą ekskluzywnych aut na zmówienie, wszyła na dobre Rollsowi zwiększając znacznie jego sprzedaż w ostatnich kilku latach. Samo BMW jest zresztą postrzegane jako marka Premium.

Ma w swojej ofercie fenomenalne auta sportowe spod znaku „M”, oraz komfortowe limuzyny po auta do jazdy na co dzień. To już dawno nie jest „dresiarska” marka, jak utarło się o niej myśleć w Polsce. Gama modeli jest naprawdę szeroka a ich wieloletnie doświadczenie w produkcji silników wiąże się z ich niezawodnością. Ostatnio BMW wprowadziło też dwie dobrze sprzedające się hybrydy – małe I3 oraz futurystyczne, sportowe I8. Z sondaży wynika, że dwa najczęściej używane określenia używane w stosunku do BMW to „ekskluzywny” i „niezawodny”.

Lepszych nie dało by się samemu wymyślić. Marketingowo BMW pozycjonuje się jako marka premium skupiona od lat na produkcji mocnych i solidnych aut. Ich reklamy eksponują przede wszystkim same auta i ich bryły, a hasła skupiają się na najważniejszych atutach danego modelu. I nie ma co się oszukiwać, nie zdarzają im się w tym temacie raczej buble... a nawet czasem udaje się znaleźć tam humor! Na drugim miejscu zestawienia z oczywistych względów wylądował Google, ale już tyle razy o nich pisaliśmy w wielu kontekstach, że skupimy się jednak tym razem na branży motoryzacyjnej.

Daimler

Czyżby znów wygrywała niemiecka jakość i precyzja? Coś w tym jest... Grupa Daimler AG powstała z poprzedniego przedsiębiorstwa Daimler-Benz, zajmującego się produkcją silników, samochodów i militariów. Przy licznych przekształceniach Daimler AG w obecnej formie powstał w 1998 roku przez przejęcie spółki Chrysler Corporation przez Daimler-Benz AG. Nie da się ukryć, że grupa jest znana przede wszystkim z ich flagowego Mercedesa.

Mercedes-Benz ma już bardzo długą historię produkcji zarówno samochodów osobowych, jak i samych silników o różnym przeznaczeniu. W trakcie wojny dostarczał auta oraz silniki do czołgów, samolotów i okrętów podwodnych. Auta konstrukcji Mercedesa już podczas wojny miały opinię wytrzymałych i bezawaryjnych. Sam Mercedes powstał już dużo wcześniej przy współpracy Karla Benza i Gottlieba Daimlera, a oficjalna spółka uformowała się dopiero w 1926 roku.

Ewoluowało też sławne logo, które swój początek miało po prostu w kole zębatym. Nazwa Mercedes z kolei wzięła swój początek w hiszpańskim imieniu, oznaczającym „łaskę”. Takie imię nosiła też córka Emila Jelinka, Austriaka uważanego za pioniera motoryzacji, będącego zarazem pierwszym klientem Benza i Daimlera. Auta Mercedesa od początku aż do dziś kierują prostymi ale kluczowymi w motoryzacji zasadami, które mówią o niezawodności, funkcjonalności i prestiżu. Każdą z nich można odnieść do Mercedesa również w dzisiejszych czasach. Mercedes jest synonimem luksusu i niemieckiej precyzji.

Ich auta rzadko występują w jakichkolwiek raportach awaryjności, niekiedy zdarzają się usterki przy całkiem nowych modelach, ale są dosyć szybko usuwane w ich następcach. Mamy tutaj też auta z bardzo różnych segmentów, małe miejskie samochody, auta dostawcze, eleganckie limuzyny, praktyczne kombi czy skrajnie potężne auta sportowe. W całej grupie Daimler mamy jeszcze auta funkcyjne, ciężarowe, dostawcze, autobusy i auta wyścigowe.

Oprócz tego Daimler jest właścicielem małego, miejskiego Smarta a jeszcze większej klasy dodaje sobie marką Maybach, która się zajmuje najbardziej luksusowymi limuzynami w grupie. Obecnie najnowszy ich model nazywa się już Mercedes Maybach, pokazując swój nieodłączny związek z podzespołami produkowanymi przez te same fabryki co Mercedes. Maybach jest zresztą po Rolls Royce najchętniej wybieraną limuzyną w Europie.

Notowania całej grupy są doskonałe i oprócz uznanej renomy, Niemcy mogą się pochwalić bardzo dobrą sprzedażą swoich produktów na całym świecie. Warto jeszcze dodać, że w raporcie wartości marek opracowanym przez Millward Brown znak Mercedes jest wart 21,535 mld dolarów!

Mamy tu zebrane charakterystyki i osiągnięcia dwóch wielkich producentów aut. Teraz pozostaje odpowiedzieć sobie na pytanie jak takie marki mają szansę konkurować swoją wartością i rozpoznawalnością z firmami od nowych technologii i usług internetowych? Odpowiedzi jest kilka, z jednej strony to inny segment, który współistnieje obok tamtych na rynku, z drugiej strony branże te coraz częściej się przenikają. Nowoczesne samochody to też skomplikowane komputery, maszyny obliczeniowe, czy w końcu aplikacje obsługujące coraz więcej funkcji w aucie. Coraz więcej nowych technologii i rozwiązań online jest adaptowanych na potrzeby aut.

O AUTORZE


Krzysztof Pałys, absolwent wrocławskiej ASP, od ponad ośmiu lat zawodowo związany z rynkiem reklamowym. Kompozytor, instrumentalista oraz zapalony podróżnik.
* Co tydzień w piątek w serwisie Manager.Money.pl pisze felietony o wszystkim, co jest związane z najciekawszymi i najbardziej kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi w Polsce i za granicą.*

Kolejną sprawą jest fakt, że aut długo jeszcze będziemy potrzebować na co dzień, a prócz tego że są środkami transportu, to są też naturalnie odzwierciedleniem statusu materialnego, modnym gadżetem, argumentem zawstydzającym sąsiada, itd. To powoduje, że marki o globalnym zasięgu, które mają w swojej stajni szeroką gamę modeli, od tych użytkowych, po te będące wspaniałym kaprysem, a na dodatek marki z długą i nieposzlakowaną historią, mogą bez problemu zająć zacne miejsce w honorowym gronie najlepszych marek na świecie.

Kolejna sprawa to marketing. Pisaliśmy już wiele razy, że kampanie marek samochodowych, to jedne z niewielu, które są zrobione w całości ze smakiem. Oczywiście, są lepsze i gorsze, jednak w tym segmencie najmniej jest tych żenujących i obrażających widza. Towarzyszą im wysmakowane zdjęcia, hasła albo zabarwione niebanalnym humorem, albo po prostu rzeczowo skupiające się na danym aucie i jego atutach. Producenci bardzo świadomie się też pozycjonują publikując swoje reklamy w odpowiednich mediach bądź uczestnicząc w wybranych eventach.

Chodzi o to, że mając w gamie swoich modeli „coś dla każdego”, mogą w różnych miejscach i przy różnych okazjach promować poszczególne modele – czyli biorąc przykład BMW, przy okazji sportów zimowych promują modele kombi czy SUVy, mieszczące bez problemu sprzęt narciarski, na eventach związanych z motor sportem pokazują swoją linię M, bądź sportowe wersje Mini. Wystarczy jeszcze do tego dodać swoją słynną niezawodność i dziesiątki lat doświadczenia.

Mimo, że przyszłość motoryzacji stoi pod znakiem hybryd, komputerów i ograniczenia emisji spalin, to miejsce firm z tego segmentu jest nadal pewne w czołówce światowych marek. Zawsze będziemy musieli się jakość przemieszczać i zawsze będzie jakiś sąsiad, który mógłby nam pozazdrościć.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: bmw, strategie firm, strategie, zarządzanie, marketing i sprzedaż, z rynku, czołówki, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz