Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
zarządzanie
02.10.2013 06:20

Motywacja pracowników. Jak ją stymulować małym kosztem?

Nawet ze szkolenia BHP czy kursu z bezpieczeństwa danych można uczynić niezłą zabawę, która zaangażuje pracownika. Jak to zrobić?

Podziel się
Dodaj komentarz
(Dmitriy Shironosov/Dreamstime.com)

Nawet ze szkolenia BHP czy kursu z bezpieczeństwa danych można uczynić niezłą zabawę, która zaangażuje pracowników. Jak to zrobić? Można do tego wykorzystać grywalizację.

Pojęcie grywalizacji zawitało do polskiego zarządzania już jakiś czas temu. Oznacza ono wykorzystanie sposobów znanych np. z gier fabularnych i komputerowych, do modyfikowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami, w celu zwiększenia ich zaangażowania.

Do tej pory grywalizacja była wykorzystywana przeważnie w celu zwiększenia zaangażowania klientów firm lub użytkowników danych produktów i usług - były na przykład gry w mediach społecznościowych, w których używając napoju gazowanego walczy się z _ krwiożerczym pragnieniem _. Ostatnio grywalizacja zatacza jednak coraz to szersze kręgi i wkracza do HR-u.

Tok rozumowania jest bardzo prosty - skoro można wykorzystać grywalizację do zaangażowania użytkowników, to dlaczego nie wykorzystać jej do zaangażowania pracowników? Przecież ich jest to kluczowe dla sukcesu firmy. W dziale HR z grywalizacji skorzystać mogą zarówno kandydaci, jak i sami rekruterzy oraz obecni pracownicy przedsiębiorstwa.

Jak wykorzystać to narzędzie?

Po pierwsze, można przygotować proces rekrutacji w taki sposób, aby z punktu widzenia kandydata, przypominał on grę. W tym celu muszą być jasno zdefiniowane poziomy i misje do wykonania. Działanie takie poskutkuje większym zaangażowaniem kandydatów, przez co pozwoli odkryć więcej ich prawdziwych cech - czyli jak to się mówi w biznesowym slangu - pozwoli ich obdrapać, zmusić do zrzucenia masek. Dzięki temu, pracodawca będzie mógł dokonać lepszego wyboru, gdyż posiadał będzie więcej informacji o kandydatach.

O AUTORZE


Paweł Szwarcbach jest członkiem zarządu i koordynatorem ds. rozwoju Stowarzyszenia Mensa Polska. Obecnie doktoryzuje się z zarządzania na SGH. Od ponad 3 lat prowadzi działalność consultingową - zajmuje się głównie optymalizacją procesów i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach usługowych.
* W każdą środę w serwisie Manager.Money.pl będzie publikować felietony z poradami dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania procesami, ludźmi i innowacją.* Z drugiej strony, grywalizacja może także zwiększyć zaangażowanie w pracę samych rekruterów. Ich zadania także można ułożyć na kształt gry. Na przykład, celem będzie zrekrutowanie trzech managerów średniego szczebla, z których każdy pozostanie w firmie przynajmniej przez 6 miesięcy, co będzie skutkowało wejściem na wyższy poziom gry, w którym za realizację zadań przewidziane są lepsze nagrody.

Ale to nie wszystko. Na grywalizacji w procesie rekrutacji skorzystać mogą także obecni pracownicy firmy. Można zbudować system motywacyjny, w którym będą oni zdobywać punkty za polecanie osób do pracy w swojej firmie. Oczywiście, podobnie jak w przypadku rekruterów, punkty mogą być przyznawane dopiero w momencie, gdy nowy pracownik pozostanie w firmie przez określony czas.

Zamiast nudnych szkoleń BHP

W przypadku kandydatów do pracy, grywalizacja może być zastosowana jeszcze w innym obszarze. Można w ten sposób urozmaicić wszystkie nudne szkolenia, które po podjęciu nowej pracy trzeba odbyć. Czy to szkolenia BHP, bezpieczeństwa komputerowego, czy ochrony danych. Zamiast organizować je w postaci wykładu, można zorganizować je w formie gry, w której np. bohater musi wydostać się z płonącego budynku, oczywiście zgodnie z zasadami BHP, a następnie odpowiedzieć na kilka pytań.

Narzędzia grywalizacji można wykorzystać także do pobudzania pozytywnych emocji w zespole. Pracownicy mogą na przykład zbierać referencje i podziękowania. Za każdym razem, kiedy dany pracownik pomoże innemu, ten, który otrzyma pomoc ma możliwość podziękowania mu za to, oczywiście publicznie. Takie podziękowania także mogą być ważone, np. podziękowanie od managera obcego działu może być więcej warte niż podziękowanie kolegi z pokoju. Jest to o tyle zasadne, że jeśli już podziękowania składa manager, to najprawdopodobniej powód podziękowania był także istotny.

Pozostaje jeszcze pytanie, czy i jak wynagradzać pracowników, którzy osiągają wysokie wyniki w poszczególnych grach. Ten element także musi być jasno sprecyzowany, bo gra wciągnie pracownika tylko wtedy, jeśli będzie dokładnie wiedział, jaka nagroda czeka go za jego starania.

Pracownik musi wiedzieć, że na przykład aby awansować, musi zdobyć 100 punktów, przy czym punkty można zdobywać za określone działania. Można to oczywiście urozmaicić i określić, że pracownik musi zdobyć np. 100 punktów niebieskich, 50 czerwonych i 70 czarnych, przy czym każda kategoria będzie przyznawana za innego rodzaju osiągnięcia, np. umiejętności twarde, umiejętności miękkie etc. Takie rozwiązanie ograniczy jednokierunkowy rozwój pracowników.

Najważniejszą zaletą uzależnienia awansu wyłącznie od liczby zdobytych punktów, a nie np. od stażu pracy, będzie jednak to, że pracownicy szybko zaczną dawać z siebie 150 procent normy po to, aby jak najszybciej wejść na kolejny poziom gry.

Czytaj więcej w Manager.Money.pl
Firma w upadłości? Zminimalizuj straty Firmowa kasa jest pusta, masz problem ze spłatą bieżących zobowiązań? Kryzys wymaga zachowania zimnej krwi. Oto sposoby na poradzenie sobie w tym trudnym okresie.
Jak zdiagnozować problem z pracownikami? Coś nie gra w firmie, ale nie wiesz co? Brak ci studiów z zarządzania, nigdy nie uczyłeś się prowadzenia firmy? Oto kilka metod, które umożliwiają identyfikację problemu.
Nowe stanowisko? Nie rób od razu rewolucji Pracy w nowej firmie nie warto rozpoczynać od zwalniania ludzi.
Jak skutecznie rekrutować pracowników? Podczas testów kwalifikacyjnych nie chodzi przecież o to, żeby każdy kandydat sobie z nimi poradził. Oto kilka sposobów, jak skutecznie rekrutować dobrych pracowników.
Tagi: zarządzanie, wiadomości, kraj, gospodarka, strategie, najważniejsze, czołówki, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz