Notowania

strategie
27.06.2014 06:57

Najcenniejsze marki samochodowe 2014

Złośliwi śmieją się, że patrząc na polskie ulice wcale nie widać kryzysu, bo zasłaniają go same drogie auta

Podziel się
Dodaj komentarz
(fot.bmw.com)

Razem ze zmniejszeniem globalnej recesji, naturalną koleją rzeczy wzrasta popyt na towary luksusowe, czyli te, bez których dałoby się jakoś obejść. Chodzi o takie przedmioty jak biżuteria, zegarki, perfumy czy markowe alkohole. Dochodzi do tego jeszcze jedna rzecz, która czasami nie jest postrzegana jako towar luksusowy – auta.

W ciągu ostatnich dwóch lat, wszystkie marki odnotowały duży wzrost sprzedaży samochodów w salonach. To dotyczy również naszego kraju. Złośliwi śmieją się, że patrząc na polskie ulice wcale nie widać kryzysu, bo zasłaniają go same drogie auta. A tak poważnie, odwraca się tendencja kupowania aut używanych. Coraz więcej ludzi decyduje się na przykład na kredyt i kupno nowego auta zamiast kupna kilkuletniego, niekoniecznie sprawnego...

Oprócz tego dealerzy kuszą dosyć dużymi rabatami przy wyprzedażach roczników i innymi akcjami promocyjnymi. Jednak tendencja wzrostu sprzedaży jest globalna i globalnie przekłada się na wzrost wartości marek samochodów. A które są najwięcej warte? Poniżej przedstawiamy pierwszą piątkę zestawienia.

Millward Brown jak co roku przygotował raport BrandZ, w którym pokazał 100 najbardziej wartościowych marek z różnych segmentów, również z motoryzacyjnego. Wbrew pozorom na najwyższych miejscach nie plasują się marki najdroższych aut takich jak Porshe czy Ferrari. Na pierwszym miejscu z dużą przewagą wylądowała Toyota. Marka jest obecnie warta 29,6 miliardów dolarów! Ma najlepszą sprzedaż w średnim segmencie i cieszy się największym zaufaniem konsumentów.

Zaufanie wynika z lat doświadczeń, autorytetu jaki marka wyrobiła sobie w świecie motoryzacji oraz z faktu angażowania się w wiele inicjatyw proekologicznych. Marka wprowadza w niektórych nowych modelach silniki elektryczne nie produkujące spalin. Z ciekawostek warto wspomnieć, że należy do nich również założony pod koniec lat osiemdziesiątych Lexus, zajmujących się produkcją aut segmentu Premium.

O AUTORZE


Krzysztof Pałys, absolwent wrocławskiej ASP, od ponad ośmiu lat zawodowo związany z rynkiem reklamowym. Kompozytor, instrumentalista oraz zapalony podróżnik.
* Co tydzień w piątek w serwisie Manager.Money.pl pisać będzie felietony o wszystkim, co jest związane z najciekawszymi i najbardziej kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi w Polsce i za granicą.*

Na drugim miejscu z wartością 25,7 miliardów dolarów wylądował koncern BMW. Marka na całym świecie jest ceniona ze względu na osiągi i luksus swoich aut. Jest to od wielu lat marka typowana do najlepszego niemieckiego koncernu motoryzacyjnego. Konsumenci podkreślają niezawodność aut oraz prestiż ich posiadania. Wyniki BMW niewątpliwie podbiło wchłonięcie nowego Mini, które ma od lat świetny marketing i jest liderem wielu imprez rajdowych. Ceny BMW są już nieco wyższe od Toyoty, za BWM 3 ze średnim pakietem wyposażenia musimy zapłacić ok. 170 tysięcy złotych., to dużo więcej niż za np. nową Toyotę Avensis, a przecież seria _ 3 _ to nie najwyższa półka BMW...

Trzecie miejsce to również niemiecki Mercedes-Benz. Tradycja Mrecedesa, od wielu lat znana jest w Europie i na świecie. Dawniej synonim niezawodności, dziś synonim luksusu. Osiągnął wartość 21,5 miliardów dolarów. Samochody nadal bardzo chętnie się używane jako luksusowe limuzyny dla biznesmanów i polityków, ale warto wspomnieć też, że od jakiegoś czasu Mercedes zajął się również klasa średnią.

Wprowadzenie klasy A i B pozwoliło posiadaczom nieco mniejszy portfeli na cieszenie się samochodami tej marki a przy okazji producent wszedł w segment mniejszych aut miejskich co znacznie wzmocniło sprzedaż. Rozpiętość cenowa modeli jest spora, za klasę A zapłacimy od 90 tysięcy złotych, a najwyższy model sportowy – SLS zaczyna się od miliona złotych w górę.

Honda zawsze miała mocną pozycję w świecie motoryzacji. Wprawdzie jak doskonale widać Toyota ją mocno przegoniła, jednak Honda od kilku lat odnotowuje konsekwentne wzrosty sprzedaży aut i wartości marki. W tym roku osiągnęła wartość 14 miliardów dolarów, zajmując czwarte miejsce w zestawieniu. Producent zawsze łączył wygodę i kompaktowość swoich aut dostosowując je zarazem do kieszeni przeciętnych obywateli. Oprócz poszukiwania nowych rozwiązań i modeli pozostawała wierna tym sprawdzonym i udoskonalanym od wielu lat jak Accord czy Civic. Warto wiedzieć że komunikacja marketingowa od lat skierowana była do rodziny, podkreślała bezpieczeństwo a jednocześnie nowoczesny wygląd aut. Producent ma też swój epizod przy produkcji bolidów F1.

Piąte miejsca zajęła jedna z najstarszych marek samochodowych założona w 1903 roku przez Henry'ego Forda. Ford to najpopularniejsza marka w Stanach Zjednoczonych, gdzie oferta modeli dostępnych w salonach znacznie różni się od tej europejskiej. W Ameryce najchętniej kupowane auta Forda to oprócz Taurusów (obecnie model 500) duże pickupy z wielkimi silnikami palącymi zupełnie nieeuropejskie ilości paliwa. Fordy często wygrywają tam plebiscyty na najchętniej kupowane auta rodzinne. W Europie dwa najpopularniejsze modele to Focus i Mondeo. Z ciekawostek warto wiedzieć, że luksusową marką należącą do koncernu jest Lincoln. Ford ma również niewielkie udziały w Astonie Martinie i był przez jakiś czas właścicielem Jaguara i Land Rovera. Ford odnotował największy wzrost wartości, bo aż o 56%.

Prognozy mówią, że w przeciągu dwóch lat na świecie sprzeda się jeszcze więcej aut niż w 2013 roku i każda z wymienionych marek odnotuje kolejne wzrosty sprzedaży i wartości. Z jednej strony to może nieco smutne w kontekście ilości aut na ulicach, a z drugiej, skoro odwraca się zła passa recesji w takim tempie, to oznacza, że wszyscy dostaniemy podwyżki i będziemy mogli kupić nowe auto jednej z wymienionych marek.Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: strategie, zarządzanie, marketing i sprzedaż, czołówki, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz