Notowania

marketing
15.01.2014 06:52

Nike i iPod to związek idealny. Synergia w biznesie

Zobacz jak połączenie dwóch kompletnie różnych produktów lub usług pozwala na poszerzenie oferty, zapełnienie niszy na rynku i stworzenie zupełnie nowej jakości.

Podziel się
Dodaj komentarz
(NIke+ mat.pras.)
Kampania Nike i iPoda

Kluczem do sukcesu jest innowacyjność i niesztampowe działanie - to wiedzą już wszyscy. A co to jest ekosystem innowacji? Zobacz jak połączenie dwóch kompletnie różnych produktów lub usług, czyli co-branding, pozwala na poszerzenie oferty, zapełnienie niszy na rynku i stworzenie zupełnie nowej jakości.

Do niedawna, każda firma była osobnym bytem. W większości przypadków posiadała osobowość prawną, biuro, pracowników oraz miała w swojej ofercie produkty i usługi, które sukcesywnie rozwijała. To wszystko ulega zmianie. Powoli biura stają się zbyteczne, a definicja pracownika zmienia się diametralnie. Ponadto firmy zaczynają kooperować w takim zakresie, że granice pomiędzy nimi mogą się zacierać.

Nike + z iPodem - związek idealny?

O AUTORZE


Paweł Szwarcbach jest członkiem zarządu i koordynatorem ds. rozwoju Stowarzyszenia Mensa Polska. Obecnie doktoryzuje się z zarządzania na SGH. Od ponad 3 lat prowadzi działalność consultingową - zajmuje się głównie optymalizacją procesów i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach usługowych.
* W każdą środę w serwisie Manager.Money.pl będzie publikować felietony z poradami dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania procesami, ludźmi i innowacją.* Jako przykład takiej współpracy przytoczyć można chociażby projekt Nike+ iPod. Sam projekt Nike+ jest już interesujący, ale w połączeniu z iPodem daje o wiele więcej możliwości. Użytkownik takiego zestawu może dopasować listę odtwarzanej muzyki do długości planowanego biegu. Co więcej, może wskazać piosenki, które iPod będzie mu automatycznie odtwarzał w trudnych chwilach - na przykład w momencie spadku tempa. W słuchawkach co jakiś czas słychać będzie informacje o postępach - czasie, dystansie, tempie i spalonych kaloriach. System potrafi także nieźle motywować, gdy pod koniec treningu zaczyna brakować sił.

Kiedy zajmowałem się marketingiem w jednej z największych polskich perfumerii internetowych sprzedawaliśmy nasze bony upominkowe wraz z ofertą jednego z banków. Było to o tyle zasadne, że bank ten wprowadził rachunki dedykowane kobietom. Jako że marka perfumerii była naprawdę silna - w tej współpracy wynikały obustronne korzyści.

Co jest ciekawego w powyższych przypadkach? Prezentowane mini ekosystemy biznesu składają się z firm, które oferując zupełnie odmienne produkty czy usługi potrafiły znaleźć pole do współpracy. Oferując nową wartość dla klienta poszerzyły ofertę i wzmocniły nawzajem swoją sprzedaż. Właśnie na tym polega co-branding, czyli łączenie sił marek, które wspólnie tworzą zupełnie nową jakość, niedostępną dla nich z osobna. To także sposób wzrostu biznesu bez podnoszenia kosztów stałych. Jednak do sprawnego działania takiego ekosystemu potrzebna jest odpowiednia platforma.

Podstawa sukcesu - skuteczna platforma sprzedaży

Platformy, które przychodzą na myśl jako pierwsze, to moduły softwareo'we, jak np. Google Maps, wykorzystywane przez wiele firm do budowania swoich produktów lub usług. Ale taką platformą jest także Allegro, które nie tylko stworzyło miejsce, gdzie swoje produkty mogą sprzedawać indywidualne osoby, ale także ekosystem dla bardzo wielu firm. Skuteczną platformą może być także produkt, wspomniany wcześniej iPod, samochód (w wybranych modelach Forda montuje się seryjnie radio Pandora, co także jest przykładem co-brandingu), czy damska torebka, która może służyć jako platforma sprzedaży... ubezpieczenia damskiej torebki.

Zbudowanie ekosystemu może nie tylko stworzyć nową wartość dla klienta, ale także zwiększyć szybkość reakcji uczestniczących w nim firm na zmiany w otoczeniu i wzmocnić szansę na innowację, która płynie z łączenia ze sobą tego, co wcześniej było niepołączone.

Warto o tym pamiętać szukając ekosystemów dla siebie. W dzisiejszym dynamicznym otoczeniu nie wystarczy już bowiem optymalnie zarządzać zasobami swojej firmy - trzeba raczej szukać ciągłego, szybkiego dostępu do coraz to nowych zasobów. Budując ekosystemy, poszukiwanymi zasobami będą: baza klientów, doświadczenie, marka, reputacja, innowacyjność. Planując projekt co-brandingowy warto zatem odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

| 1. Jakie nowe wartości mogą być potrzebne Twoim klientom? 2. Które z tych wartości nie są jeszcze w ogóle oferowane na rynku? 3. Które firmy oferują produkty lub usługi, których połączenie z Twoją ofertą może takie nowe wartości dostarczyć? 4. Nawiąż współpracę z tymi spośród nich, które są najbardziej innowacyjnie oraz mają najsilniejszą markę. |
| --- |

Do problemu można tez podejść w inny, mniej ustrukturyzowany sposób. W budowaniu ekosystemów chodzi bowiem tak naprawdę o łączenie niepołączonych ze sobą wcześniej kropek. W takim wypadku z pomocą przyjść mogą odpowiednio dostosowane techniki generowania innowacyjnych pomysłów, o których pisałem w moim pierwszym artykule.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: marketing, strategie firm, wiadmomości, gospodarka, strategie, zarządzanie, z rynku, czołówki, marketing i zarządzanie, gospodarka światowa, case study
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz