Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Nowe technologie, które zmienią sektor MSP w Polsce

0
Podziel się:

Niektóre z nich mogą nieść dla przedsiębiorców bardzo poważne ryzyko. Jak się zabezpieczyć?

Nowe technologie, które zmienią sektor MSP w Polsce
(by_nicholas/iStockphoto)
bEISFRYR

MIT (Massachusetts Institute of Technology) opublikowało ostatnio listę 10 technologii, które będą dominowały w bieżącym roku. Chociaż nie wszystkie spośród nich są istotne z punktu widzenia polskich MSP, trzy z nich powinny zainteresować rodzimych przedsiębiorców.

1. * *Ultra-prywatne telefony

Coraz więcej _ zwykłych ludzi _ coraz częściej orientuje się, że są bezustannie inwigilowani. Nie chodzi tutaj tylko ani nawet przede wszystkim o inwigilację dokonywaną przez władzę, ale przede wszystkim o inwigilację do celów marketingowych. Konsekwentnie widać coraz większe zainteresowanie prywatnością. Na rynku pojawia się zatem coraz więcej podmiotów, które taką prywatność zapewniają. Pozwalają one nie tylko na szyfrowanie wiadomości e-mail, lecz także wszystkich innych działań wykonywanych za pomocą telefonu komórkowego. Utrudniony dostęp będzie zatem dotyczył: historii przeglądania internetu ale także czasu, numerów i treści połączeń telefonicznych oraz SMS czy geolokalizacji.

bEISFRYT

O AUTORZE

Paweł Szwarcbach jest członkiem zarządu i koordynatorem ds. rozwoju Stowarzyszenia Mensa Polska. Obecnie doktoryzuje się z zarządzania na SGH. Od ponad 3 lat prowadzi działalność consultingową - zajmuje się głównie optymalizacją procesów i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach usługowych.

W każdą środę w serwisie Manager.Money.pl będzie publikować felietony z poradami dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania procesami, ludźmi i innowacją.

Jeśli trend ten stanie się powszechny, dla firm oznaczało to będzie znaczne utrudnienie w pozyskiwaniu informacji o użytkownikach. A właśnie na tych informacjach opiera się coraz więcej działań marketingowych. Najprostszym sposobem walki może być oferowanie użytkownikom pożądanych przez nich funkcjonalności, oczywiście w zamian za informacje. Jako przykład posłużyć tutaj może aplikacja mobilna zbierająca dane o sposobie jazdy samochodem w zamian za informacje w tym zakresie do wykorzystania na przykład przez firmy ubezpieczeniowe, czy też personalizowane kupony rabatowe do sklepów w zamian za szczegółową historię zakupów.

2. * *Mapa mózgu

bEISFRYZ

Ludzki mózg daje się poznać i zbadać coraz lepiej, dzięki czemu opracowywane są coraz dokładniejsze jego mapy. Mapy, które mają także zastosowanie w biznesie. Przede wszystkim: w badaniach marketingowych oraz rekrutacji.

O zastosowaniu tej technologii w rekrutacji pisałem w ubiegłym tygodniu. Jej użycie w badaniach marketingowych wydaje się być dość oczywiste. Dzięki śledzeniu aktywności poszczególnych części mózgu można będzie o wiele dokładniej zbadać konsumentów oraz wyeliminować kłamstwo w odpowiedziach – nieważne: zamierzone czy też podświadome. Firmy zaczną dowiadywać się dokładnie, jakie są przyczyny decyzji zakupowych, jakie emocje towarzyszą konsumentom na każdym etapie customer journey. To bardzo cenna wiedza: jeśli dowiemy się na przykład, że podczas procesu kupowania naszego produktu klient odczuwa spokój i poczucie bezpieczeństwa, wiemy na co kłaść nacisk w komunikatach marketingowych. I odwrotnie – firma ubezpieczeniowa będzie mogła zbadać emocje wywoływane przez nową kampanię zanim jeszcze zdecyduje się ją upublicznić.

3. * *Tusze w drukarkach 3D

Podstawowym minusem drukarek 3D są... tusze. Obecnie drukarki te drukują obiekty z plastiku. Bieżący rok może jednak przynieść w tym zakresie rewolucję.

bEISFRZa

Zaczynają pojawiać się drukarki 3D, które obsługują wiele różnych rodzajów tuszy, a co najważniejsze: jednocześnie. Oczywiście chodzi tutaj o to, że pozwalają one na tworzenie obiektów zbudowanych z wielu różnych materiałów, w tym także półprzewodników.

Niewykluczone zatem, że takie drukarki będą w stanie wydrukować na przykład pełnowartościowy telefon komórkowy. Jakkolwiek prawdziwa rewolucja jest w jeszcze innym rodzaju tuszu, a mianowicie tuszu będącym materiałem biologicznym, które to materiały także zaczynają być wykorzystywane w drukarkach 3D.

Oczywiście, dla przedsiębiorców, szczególnie producentów, oznacza to bardzo poważne ryzyko. Otóż niewykluczone, że za kilka lat produkcja wielu przedmiotów stanie się... niepotrzebna, gdyż każdy będzie mógł ją prowadzić u siebie w domu. Wartość przedmiotu przeniesie się wtedy na jego projekt, który zacznie być przedmiotem handlu, o czym pisałem w artykule na temat telefonu modułowego Google.

Czytaj więcej w Money.pl

bEISFRZb
bEISFRZu
wiadmomości
kraj
KOMENTARZE
(0)