Notowania

dane osobowe
28.01.2014 11:18

Ochrona danych osobowych? Tym walczy się o klienta

Z danymi osobowymi jest jak ze zdrowiem, ich wartość doceniamy dopiero wtedy, kiedy je stracimy.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Personal Data Protection Group)

*Z danymi osobowymi jest jak ze zdrowiem, ich wartość doceniamy dopiero wtedy, kiedy je stracimy. A, że nadużyć w tym obszarze jest coraz więcej, to ochrona danych osobowych staje się kluczowym wyznacznikiem zaufania firmie, której jesteśmy pracownikiem, klientem albo partnerem biznesowym. *

Nie da się ukryć, że wraz z rozwojem cyfryzacji i triumfem nowych technologii, zmienił się świat biznesu, a także sam konsument. Ich wspólną walutą są dane osobowe, których przetwarzanie przynosi korzyści zarówno biznesowi jak i konsumentowi, pod warunkiem, że odbywa się zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.

Portale społecznościowe, e-commerce, płatności online, to nasza codzienność. Podobnie jak oferty spływające na nasze skrzynki mailowe i pocztowe od firm praktycznie z każdej branży od bankowości po FMCG. Dopełniają to telefony od telemarketerów próbujących nakłonić nas chociażby do zmiany operatora telekomunikacyjnego, czy wzięcia niskooprocentowanej pożyczki.

Działania te nasila z jednej strony ogromna konkurencja na rynku, z drugiej mnogość platform dotarcia do klienta, jakie powstały w ostatniej dekadzie, a z trzeciej łatwa dostępność danych osobowych. Można je pozyskać poprzez portale społecznościowe, organiczne budowane własnej bazy, ale również przez zakup nielegalnych zbiorów rekordów.

Dotrzeć do klienta bezcenne. Ale nie za wszelką cenę

Ile razy osoby, które zatrudniasz w firmie słyszały w słuchawce: _ A skąd Państwo macie mój numer telefonu? _ Czy wiesz, co odpowiadały na takie pytanie? Że został wylosowany przez komputer? Pozyskany z książki telefonicznej? Ile razy po wysyłce maila reklamowego do swojej bazy dostawałeś maile z pogróżkami o łamanie prawa i rządaniem natychmiastowego wykasowania z bazy kontaktu danej osoby?

To wcale nierzadkie przypadki, z jakimi na codzień borykają się obywatele, twoi klienci, lub potencjalni kontrahenci przekonani, że nie udostępniali twojej firmie swoich danych albo nie zgadzali się na ich przetwarzanie w celach marketingowych.

Wedle badania Eurobarometru z listopada 2013 roku, 18 procent badanych Polaków ma obawy, że w trakcie korzystania z bankowości online lub dokonywania zakupów ktoś obcy mógłby wejść w posiadania ich danych osobowych i wykorzystać je w sposób bezprawny. Natomiast co piąty badany wykazał także obawy względem bezpieczeństwa płatności realizowanych przez internet. 55 procent Polaków boi się kradzieży tożsamości w sieci. Z kolei, jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Fellowes przy współpracy z Biurem Informacji Kredytowej, które trwało od 1 października 2012 do 1 października 2013 roku, aż 81 procent respondentów stwierdziło, że nie wie co dzieje się z ksero ich dowodu toż‡samości po podpisaniu umowy (na przykład w banku).

Jednocześnie, w 2013 roku GIODO odnotował wzrost liczby skarg w związku z naruszeniami przepisów o ochronie danych, co wskazuje na rosnącą świadomość Polaków odnośnie swoich praw w obszarze ochrony prywatności. Wskazują na to również badania Getresponse, z czerwca 2013 roku, z których wynika, że niemal wszyscy respondenci potrafią odróżnić wiarygodnego brokera danych od tego, z którym nie warto współpracować. 55 procent z nich wie, ż‡e powinni zawrzeć z brokerem danych pisemną umowę o powierzeniu przetwarzania danych osobowych, a 43 procent zwraca uwagę na dbałość o higienę bazy adresowej.

Unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych

Powszechność niezgodnych z przepisami praktyk w obszarze przetwarzania danych osobowych, którą potwierdzają codzienne doniesienia nadużyć dokonywanych przez duże korporacje, ale i małe oraz średnie przedsiębiorstwa, ukazuje niewystarczające działanie obecnych przepisów. Komisja Europejska już od stycznia 2012 roku pracuje nad nowym prawem o ochronie danych osobowych jednolitym dla wszystkich państw członkowskich. Nowe przepisy, wiązać się będą z większymi obowiązkami wobec firm w zakresie ochrony danych, które przetwarzają, ale również z wysokimi karami finansowymi za ich nieprzestrzeganie.

Adam Myziak, Inspektor GIODO w latach 2000-2010, audytor wiodący Personal Data Protection Group (PDP Group), która opracowała pierwszy w Polsce system certyfikacji firm oraz instytucji w zakresie zgodnego z przepisami przetwarzania danych osobowych w ich działaniach.
Dbałość o dobre, zgodne z przepisami praktyki przetwarzania danych osobowych staje się więc koniecznością nie tylko z uwagi na nowe prawo, które w najbliższych miesiącach wprowadzi Unia, ale przede wszystkim wymusza je rynek nasycony klientami zaniepokojonymi o bezpieczeństwo swoich danych i zmęczonymi nadużyciami, jakich na tym polu doświadczyli w kontakcie z biznesem.

Liczą się relacje i zaufanie

Warto zwrócić uwagę, na to, że za sukcesem każdej firmy stoją ludzie: pracownicy, klienci i kontrahenci. Zapewnienie bezpieczeństwa danych, które powierzają twojej firmie to kluczowy aspekt budowania relacji opartej na zaufaniu. To również najlepsza rekomendacja, jaką możesz wystawić sobie w dobie tak konkurencyjnego rynku zyskując na nim znaczącą przewagę, której trudno dorównać.

Dziś obchodzimy VIII Europejski Dzień Ochrony Danych Osobowych, to dobra okazja do zastanowienia się, czy twoja firma odrobiła lekcje z ochrony danych osobowych ,którymi operuje?

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: dane osobowe, wiadmomości, gospodarka, strategie, zarządzanie, Eksperci dla Money.pl, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz