Notowania

Przejdź na
zatrudnienie
21.08.2013 06:04

Rekrutacja pracownika? Każ mu zrobić niemożliwe

Podczas testów kwalifikacyjnych nie chodzi przecież o to, żeby każdy kandydat sobie z nimi poradził. Oto kilka sposobów, jak skutecznie rekrutować dobrych pracowników.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Dmitriy Shironosov/Dreamstime)

Aby zrekrutować wartościowego pracownika nie warto ograniczać się do najbardziej przewidywalnych pytań i zadań. W procesie rekrutacji nie chodzi przecież o to, żeby każdy kandydat sobie poradził, tylko o to, aby wybrać tego najlepszego. Oto kilka sposobów, jak skutecznie rekrutować.

Firmy nie poszukują pracowników - poszukują odpowiednich pracowników. Dlatego proces rekrutacji musi rozpocząć się od wyraźnego zdefiniowania potrzeb. W dzisiejszych czasach większość CV wygląda jak efekt copy - paste: każdy kandydat deklaruje wyższe wykształcenie, znajomość minimum dwóch języków, doświadczenie, dyspozycyjność, kreatywność itp. Ale nie na każdym stanowisku te kategorie są najważniejsze.

O AUTORZE


Paweł Szwarcbach jest członkiem zarządu i koordynatorem ds. rozwoju Stowarzyszenia Mensa Polska. Obecnie doktoryzuje się z zarządzania na SGH. Od ponad 3 lat prowadzi działalność consultingową - zajmuje się głównie optymalizacją procesów i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach usługowych.
* W każdą środę w serwisie Manager.Money.pl będzie publikować felietony z poradami dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania procesami, ludźmi i innowacją.* Zdefiniuj swoje potrzeby

Kiedy jakiś czas temu szukałem sprzedawcy, w ogłoszeniu nie było nawet słowa o wykształceniu. Sprzedawca ma sprzedawać, a nie być wykształcony, choć wykształcenie go oczywiście nie dyskwalifikuje. Jeśli uda mu się sprzedać siebie na rozmowie kwalifikacyjnej, a dodatkowo będzie gotów na wynagrodzenie, opierające się w znacznej części na prowizji - a to moment, w którym tak naprawdę dowiadujemy się, ile on sam wart jest w swoich oczach - nic więcej nie potrzeba.

Zdefiniuj swoją ofertę

Równie ważne jak to, aby pracownik wiedział, jakie wymagania musi spełniać, jest to, aby dobrze zrozumiał ofertę firmy. Nieporozumienia w tym zakresie prowadzą do straty czasu po obu stronach. Pół biedy, jeśli rozbieżności uda się odkryć na etapie rekrutacji. Gorzej, jeśli okażą się one dopiero po jakimś czasie, gdy we wdrożenie nowej osoby zainwestuje się już czas i pieniądze.

Jeśli szukasz pracownika, który będzie pracował od 9 do 22 - napisz to. Jeśli na początku chcesz mu płacić niewiele - napisz to. Na pewno i tak znajdzie się ktoś, kto będzie zainteresowany. Czasami duża swoboda działania lub tak prozaiczna rzecz, jak ładna nazwa stanowiska, mogą być dla niego bardziej istotne, niż wysokie wynagrodzenie.

Na rozmowie - _ obdrap _ kandydata

Kiedy kilka lat temu sam byłem rekrutowany, odbyłem chyba najlepszą rozmowę kwalifikacyjną w życiu. Choć nie dostałem tej pracy, wyszedłem z poczuciem, że z osobą, która ze mną rozmawiała, chciałbym pójść na piwo. Zostałem _ przemaglowany _ w każdą stronę. Pod koniec rozmowy, dowiedziałem się dlaczego - byłem _ obdrapywany _. Każdy kandydat przychodzi na rozmowę uzbrojony w maski i zadaniem osoby rekrutującej jest jak najszybciej te maski zdjąć, aby jak najlepiej poznać kandydata. To trudne zadanie i nie ma tutaj jednej rady - zadawane pytania i sposób prowadzenia rozmowy muszą być dopasowane do branży, stanowiska, a przede wszystkim - konkretnego kandydata.

Wyjdź poza sferę deklaratywną

To, co kandydat mówi jest ważne, ale z pewnością nie najważniejsze. Dlatego warto tak zaplanować proces rekrutacji, aby jak najwięcej dowiedzieć się o nim w praktyce. Kiedyś rekrutowałem pracownika, który przede wszystkim miał być dyspozycyjny i dobrze znać Worda. Po pierwsze, poprosiłem, aby kandydaci CV przesyłali w pliku doc a nie pdf - jedno kliknięcie na pasku narzędzi i _ mistrzowie spacji _ zostali wyeliminowani. Testy natomiast odbywały się o 6:30, a informacja o nich została kandydatom przesłana dwa dni wcześniej. Od razu wiedziałem, kto jest dyspozycyjny i komu zależy na pracy.

Same testy były natomiast skonstruowane tak, aby absolutnie nie dało się ich rozwiązać w zadanym czasie. To dało mi dwie ważne informacje. Po pierwsze - kto dobrze pracuje pod presją czasu, a po drugie takie testy w oczywisty sposób dają większy rozrzut wyników, dzięki czemu łatwiej jest znaleźć najlepszego kandydata. Oczywiście wzbudziło to sporo emocji. Jeden człowiek wyszedł przed końcem, bo nie wytrzymał. Inny, oddając swoją kartkę, zrobiła mi awanturę. Poza tym, gdyby czasu było dostatecznie wiele, pewnie więcej osób uporałoby się z zadaniem, a to nie pozwoliłoby mi wybrać najlepszego kandydata. A przecież właśnie o to chodzi.

Czytaj więcej w Manager.Money.pl
Czy można dobrze zarządzać szpitalem? Praca w służbie zdrowia to poważne wyzwanie dla każdego menadżera, bo ten sektor w Polsce jest zupełnie nieprzewidywalny. Mimo to można generować zyski.
Tak Exxon, Shell i IBM opracowują innowacje Poznaj metodę sześciu kapeluszy, czyli sposób kreowania innowacyjnych rozwiązań stosowany przez największe koncerny świata.
Misja jest elementem budowania wizerunku marki Ludzie chcą wiedzieć więcej o firmie, niż tylko co i za ile sprzedaje, także jakie to ma znaczenie dla społeczeństwa.
Jak zaoszczędzić godzinę dziennie? Sprawne zarządzanie czasem Nieporządek, przedmioty, a już w szczególności papier to rzeczy, które niepotrzebnie nas obciążają -- bez względu na to, iż wszyscy mamy swoje ulubione anegdoty o osobach, które pracują w miejscach tak zawalonych papierami
Tagi: zatrudnienie, kraj, strategie, zarządzanie, czołówki, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz