Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
zarządzanie
30.10.2013 06:12

Strategia elastyczności. Jak sobie radzić z ryzykiem w biznesie?

Tylko odwaga i elastyczność daje szansę na przetrwanie na rynku - podkreśla Paweł Szwarcbach, specjalista zarządzania.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Micro10x/Dreamstime)

Polski menedżer często boi się ryzykownych i innowacyjnych decyzji. Chcąc zachować bezpieczeństwo i spokój stosuje technikę asekuracyjną. Tymczasem tylko odwaga i elastyczność daje szansę na przetrwanie we współczesnym świecie, który charakteryzuje się szybkim tempem rozwoju, ciągłymi zmianami i nieprzewidywalnością.

Większość małych i średnich przedsiębiorstw stoi przed koniecznością wyboru pomiędzy szybkim działaniem i elastycznością, a wyznaczaniem i konsekwentną realizacją dalekosiężnych celów. Pierwsze podejście wymaga innowacyjności, wprowadzania nowatorskich rozwiązań oraz szybkiego reagowania na nowe szanse, pojawiające się w otoczeniu przedsiębiorstwa.

Z drugiej strony podejście to przeczy konieczności posiadania przez organizację znacznych zasobów. Co więcej, zasoby które są połączone z sobą hierarchiczną i _ ociężałą _ strukturą organizacyjną mogą spowalniać tempo reakcji. Dlatego w dobie silnych i złożonych zmian zachodzących w otoczeniu (np. globalizacja), częstych zawirowań ekonomicznych czy politycznych oraz zmian w mentalności konsumentów, w małych i średnich przedsiębiorstwach szczególnie istotna jest strategia elastyczności, a także elastyczne zarządzanie zasobami ludzkimi, dzięki którym przedsiębiorstwo zyska przewagę nad konkurencją.

##*Zarządzanie strategiczne *

Współcześnie menedżerowie operują w świecie, który który cechuje wysoka dynamika zmian.

Specyfika otoczenia biznesowego

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej prawidłowości oraz fakt, że strategia przedsiębiorstwa dotyczy go w sposób całościowy, elastyczność strategii jest absolutną podstawą. Do skutecznego zarządzania w warunkach wysokiej niepewności konieczne są wysokie zdolności adaptacyjne organizacji oraz zdolności dostrzegania i reagowania na zmiany.

O AUTORZE


Paweł Szwarcbach jest członkiem zarządu i koordynatorem ds. rozwoju Stowarzyszenia Mensa Polska. Obecnie doktoryzuje się z zarządzania na SGH. Od ponad 3 lat prowadzi działalność consultingową - zajmuje się głównie optymalizacją procesów i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach usługowych.
* W każdą środę w serwisie Manager.Money.pl będzie publikować felietony z poradami dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania procesami, ludźmi i innowacją.* Przedsiębiorca nie może jednak jedynie powielać chaosu płynącego z otoczenia, ale musi ten chaos rozumieć, akceptować i minimalizować. Ponadto powinien wyciągać z niego wnioski, dopasowywać się do zaistniałej sytuacji i wykorzystać ją na swoją korzyść.

##Dlaczego strategia elastyczności jest tak istotna?

Polskiemu menedżerowi może być trudno wpisać się w te realia, czyli wprowadzić taki styl zarządzania strategicznego w organizacji, który będzie wykorzystywał na korzyść firmy zmiany i niepewność płynące z otoczenia. Część z tych trudności ma swoje uwarunkowania kulturowe i jeśli menedżer zda sobie z nich sprawę, może być mu łatwiej podnieść swoją skuteczność na tym polu, dlatego też warto zwrócić uwagę na dwie najważniejsze kwestie.

Po pierwsze, wysoki dystans władzy w Polsce sprzyja powstawaniu hierarchicznych struktur organizacyjnych, które nie pozwalają na szybszą reakcję względem zmieniającego się otoczenia. Faktem jest, że jedna osoba nie jest w stanie zaobserwować wszystkich zmian, trendów, możliwości i zagrożeń wynikających z dynamicznie zmieniającego się otoczenia.

W związku z tym menedżer powinien konsultować maksymalnie dużo swoich decyzji (także tych dotyczących formułowania strategii) z zespołem oraz uważnie słuchać zdania, pomysłów i poglądów współpracowników. Tymczasem polscy pracownicy wciąż obawiają się swobodnego prezentowania opinii swoim przełożonym a przełożeni boją się pracowników, którzy się na to zdecydują. To błąd! Odważne i niestandardowe poglądy często pozwalają na dostrzeżenie problemu i wdrożenie innowacyjnych rozwiązań.

Po drugie, właściwy dla Polski wysoki stopień unikania niepewności również nie sprzyja stosowaniu strategii elastyczności. Aby wygrać trzeba podejmować odważne decyzje na krok przed innymi. Dlatego polski menedżer powinien zatrudniać osoby, które nie boją się myśleć kreatywnie, są odważne w poglądach, nie popadają w rutynę, unikają standardowych rozwiązań, a wszelkie konflikty i niepowodzenia przekuwają w konstruktywne zdarzenia, z których z pewnością zrodzi się coś nowego. A właśnie to €˜może pomóc firmie obrać kierunek, który pozwoli jej znacząco wyprzedzić konkurencję.

Chcesz skutecznie stosować strategię elastyczności?

Na pozór może się wydawać, że polski menedżer stoi dziś przed wyborem: stosować strategię elastyczności i odkrywać nowe obszary dla swojego biznesu czy stosować starą strategię i doskonalić się w dotychczasowych działaniach. Tak naprawdę jednak jest to wybór pomiędzy: stosować strategię elastyczności i przetrwać czy stosować stare podejście i za kilkanaście lat zniknąć z rynku.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: zarządzanie, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, strategie, najważniejsze, czołówki, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz