Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Sukces w negocjacjach? Zmęcz rozmówcę

0
Podziel się

Amerykanin często woli domknąć temat na mniej korzystnych dla siebie warunkach, niż ciągnąć negocjacje w nieskończoność.

Sukces w negocjacjach? Zmęcz rozmówcę
(Squaredpixels/iStockphoto)
bEruSSsB

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się usłyszeć _ nie _od Amerykanina, mimo że przyszedłeś na spotkanie z doskonale przygotowaną długoterminową wizją i planem działania? A może chciałbyś wiedzieć co zrobić, aby w negocjacjach Amerykanin zaakceptował Twoją ofertę? Pomiędzy Polakami i Amerykanami jest wiele istotnych różnic. Warto je znać, gdyż mogą pomóc w prowadzeniu biznesu z kontrahentami zza oceanu, a czasami nawet go uratować.

Aby wynegocjować kontrakt z Amerykaninem czasami wystarczy go zmęczyć - on często woli domknąć temat na mniej korzystnych dla siebie warunkach niż ciągnąć negocjacje w nieskończoność. Szczególni dobrzy w tym są Azjaci, dla których _ dzisiaj _ ma niewielkie znaczenie i z łatwością przeciągają rozmowy. Warto też wiedzieć, że amerykański podwładny przerywający szefowi na wewnętrznym spotkaniu projektowym to rzecz absolutnie normalna. Albo dlaczego grupa Amerykanów nie wywiązała się ze swoich zadań, gdy było jasne, że są za to odpowiedzialni. Wystarczy kilka prostych zasad, by radzić sobie lepiej we współpracy z tą kulturą.

Planowanie

bEruSSsD

W zakresie planowania dla Amerykanów ważne jest tu i teraz, a nie kontynuowanie tradycji i tworzenie wartości w długim terminie. Staje się to szczególnie ważne, gdy plany wymagają zmian – dla Amerykanów elastyczne dopasowanie planów do zmieniającego się otoczenia jest szczególnie istotne. Ponadto, plan powinien uwzględniać punkty widzenia wszystkich członków zespołu, a nie tylko szefa, a wszelkie założenia powinny być z zespołem negocjowane. Podobnie sposób realizacji planu powinien zostać pozostawiony do decyzji podwładnych. O tym jednak polski menedżer przekona się szybko na własnej skórze – Amerykanie na mają żadnego problemu z prezentowaniem swojego zdania, bez względu na to, jak bardzo odmienne byłoby ono od zdania przełożonego.

Jak to wykorzystać?

Organizowanie

Organizowanie pracy powinno mieć na celu przede wszystkim skuteczność w osiąganiu krótkoterminowych celów - przyszłość i tak jest niepewna, więc kiedy nadejdzie, należy po prostu wyznaczyć sobie nowe cele, również krótkoterminowe. Jeśli chcesz natomiast, żeby Twoi amerykańscy podwładni zaprawdę zaangażowali się w to, co robią, zmniejsz między Wami dystans – oni szukają w Tobie leadera, a nie autorytetu. Zadbaj też o relacje międzyludzkie, ale zadania i odpowiedzialność rozdzielaj jasno po osobach, a nie grupowo – Amerykanie to najsilniej indywidualistyczna kultura.

bEruSSsJ

Jak to wykorzystać?

Zatrudnianie

Teraz możesz pozwolić sobie na to, o czym pewnie zawsze marzyłeś. Możesz wybierać ludzi pod kątem krótkoterminowych projektów i zadań – w końcu nikt nie jest dobry we wszystkim, a Ty sam nie wiesz, jak długo potrzebna Ci będzie dana osoba. Nie musisz także już być transparentny w dobieraniu członków zespołu – Amerykanie nie potrzebują w tym zakresie wyjaśnień. Skończyły się także oczekiwania w stosunku do Ciebie, że będziesz opiekował się swoimi podwładnymi i dbał o ich rozwój zawodowy – przeciętny Amerykanin doskonale sam poradzi sobie w tym zakresie i jedyne, czego od Ciebie oczekuje, to krótkoterminowych, jasno zdefiniowanych celów Waszej współpracy.

Jak to wykorzystać?

bEruSSsK

Kierowanie

Także w tym obszarze – skup się na krótkim terminie. Jasna komunikacja i proste przekazy będą więcej niż pożądane. Z drugiej strony, nie pozwól sobie na zaborczość i autorytarność – nie jesteś już szefem za wielkim biurkiem w osobnym pokoju, który wydaje polecenia nie znoszące sprzeciwu. Jesteś członkiem zespołu, którym zarządzasz i którego członkowie nie mają żadnych oporów przed prezentowaniem swojego zdania. Pozwól im na to a co więcej – słuchaj ich, gdyż ich uwagi często mogą okazać się cenne.

Jak to wykorzystać?

Kontrolowanie

bEruSSsL

Tak – również stosowane przez Ciebie formy kontroli powinny skupiać się na krótkim terminie a stosowane mierniki jakości powinny być w tym samym terminie weryfikowalne. Odejdź od idei kontroli osobistej – kontroluj efekty pracy swoich podwładnych, pozwalając im na dużą dowolność tak długo, jak na koniec dnia są skuteczni. Nie bądź formalistą, ale uważaj – Amerykanie nie mają zbyt silnego wewnętrznego poczucia wstydu. Jeśli jasno nie zdefiniujesz im targetów, możesz się zawieźć.

Jak to wykorzystać?

O Autorze:

Czytaj więcej w Money.pl
Kciuk w górze to wulgarny gest Jak uniknąć gafy i co zrobić, gdy już się przytrafi - tłumaczy prof. Radosław Zenderowski.
Po czym poznać, że zaczął się kryzys? -_ Pierwszą oznaką spowolnienia w firmie jest przejście z ciasteczek w czekoladzie na zwykłe _ - mówi Paweł Ornatek, prezes Lyreco.
Internet zabije maszynkę do golenia? Oto, jak marketingowcy potrafią strzelić firmie w stopę.
bEruSSte
wiadmomości
gospodarka
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)