Notowania

zarządzanie
20.11.2013 06:13

Tajniki zarządzania według Daniela Golemana. Tak pracują najlepsi

Zarządzanie firmą to nie cackanie się z pracownikami.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Squaredpixels/iStockphoto)

Ale reprymenda lub pochwała nie zawsze służą tak, jakbyśmy chcieli. Poznaj style zarządzania najważniejszych światowych biznesmenów.

Dobry menedżer potrafi dopasować styl zarządzania do potrzeb zespołu oraz do konkretnego zadania. Sprawni szefowie doskonale łączą różne style, a podczas podejmowania decyzji analizują charakter grupy i dopasowują do niej metody pracy. Ci, którzy nie są elastyczni i zarządzają jednotorowo, osiągają gorsze wyniki i nie zawsze potrafią osiągnąć cel oraz zapanować nad zespołem. Jaki styl zarządzania można zatem uznać za najbardziej skuteczny?

Rozkazywać czy zachęcać? Style przywództwa według Golemana

O AUTORZE


Paweł Szwarcbach jest członkiem zarządu i koordynatorem ds. rozwoju Stowarzyszenia Mensa Polska. Obecnie doktoryzuje się z zarządzania na SGH. Od ponad 3 lat prowadzi działalność consultingową - zajmuje się głównie optymalizacją procesów i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach usługowych.
* W każdą środę w serwisie Manager.Money.pl będzie publikować felietony z poradami dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania procesami, ludźmi i innowacją.* Daniel Goleman, autor bestselleru _ Inteligencja emocjonalna _, wyróżnia sześć stylów zarządzania, a każdy z nich wymaga innej kombinacji elementów inteligencji emocjonalnej: samoświadomości, samoregulacji, motywacji, empatii i umiejętności społecznych.

Zdaniem Golemana dobry przywódca powinien umieć stosować każdy z nich, gdyż konkretne sytuacje wymagają różnorodnych zachowań. Swoje wnioski badacz wyciągnął przeanalizowawszy style zarządzania niemal 4 tysięcy liderów największych światowych firm. Które z nich najbardziej pasują do polskiego menedżera?

Zmuszający styl zarządzania - opiera się na maksymie _ rób to, co każę _. Według autora, styl ten doskonale nadaje się w sytuacjach kryzysowych lub w kontaktach z _ trudnymi _ pracownikami. W większości przypadków jednak, styl ten negatywnie wpływa na umiejętność dostosowania się do otoczenia i motywację pracowników.

Autorytatywny styl zarządzania - hołduje zasadzie _ chodźcie ze mną _. Lider stosujący to podejście wyznacza ogólne cele, jednocześnie dając pracownikom ogromną swobodę w doborze środków niezbędnych do ich realizacji. Zdaniem Golemana, styl ten jest najbardziej wskazany w przypadkach, gdy biznes _ płynie z prądem _. Z drugiej strony, jest mniej efektywny, kiedy menedżer pracuje z grupą ekspertów, którzy przewyższają jego doświadczenie i wiedzę specjalistyczną.

Afiliacyjny styl zarządzania - podejście, które można określić mianem _ ludzie na pierwszym miejscu _. Autor rekomenduje stosowanie takiego rozwiązania w celu budowania harmonii w zespole lub podnoszenia morale współpracowników. Jednakże styl nastawiony na chwalenie pracowników może mieć pewne wady. Słaba praca może nie zostać odpowiednio szybko zauważona i na czas skorygowana. Ponadto menedżerowie wyznający zasadę afiliacji, rzadko służą swoim pracownikom radą i często pozostawiają ich z dylematami do rozwiązania.

Demokratyczny styl zarządzania jest podejściem, które można spuentować słowami _ co sądzisz? _. Stosując go, menedżerowie są w stanie zbudować organizację szybko reagującą na zmiany, której pracownicy będą czuć się odpowiedzialni za to, co robią oraz generować ogrom nowych pomysłów. Ceną mogą być jednak niekończące się spotkania oraz zdezorientowani pracownicy z poczuciem, że nie mają nad sobą żadnego lidera.

Nadający tempo styl zarządzania - opiera się na zasadzie: _ rób tak, jak ja, teraz _. Według Golemana ustawianie wysokich standardów pracy dobrze sprawdza się w kontakcie z bardzo kompetentnymi pracownikami o motywacji wewnętrznej. Pozostali pracownicy mogą czuć się przytłoczeni przez takiego wymagającego doskonałości menedżera oraz mieć poczucie, że chce on przejąć całą władzę nad nimi.

Coachingowy styl zarządzania - można go opisać słowami: _ spróbuj tego _. Styl ten opiera się raczej na rozwoju osobistym pracowników niż na krótkoterminowych, jasnych zadaniach. Sprawdza się, według autora, w odniesieniu do pracowników, którzy są świadomi swoich słabości i chcą je poprawić, lecz nie w odniesieniu do tych, którzy są niechętni do takiej zmiany.

Skuteczne przywództwo? Bądź świadomy

Poszukując stylu kierowania, który byłby na chwilę obecną najbardziej odpowiedni dla menedżerów polskich przedsiębiorstw, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Po pierwsze, dobrze jest mieć w zespole kilku kluczowych pracowników, którym odpowiadał będzie styl nadający tempo. Dzięki temu najważniejsze obszary funkcjonowania organizacji będą funkcjonowały sprawnie, a sam menedżer nie będzie musiał poświęcać zbyt wiele czasu i uwagi na motywowanie swoich pracowników czy zarządzanie firmą. Wyznaczy im dość jasne zadania, które będą przez nich wykonywane na najwyższym możliwym poziomie.

Po drugie, warto wystrzegać się pułapki wpadnięcia w styl zmuszający. Choć Goleman rekomenduje stosowanie tego stylu w sytuacjach kryzysowych, w których ze względu na spowolnienie ekonomiczne znajduje się obecnie znaczna część polskich firm, stosowanie tego stylu skutecznie zabija rozwój organizacji. Jak pisze sam autor, styl ten wpływa silnie negatywnie na umiejętność organizacji do reagowania na zmiany oraz na motywację pracowników. Stosując go odpowiednio długo można zamęczyć pracowników i zatrzymać rozwój organizacji.

Po trzecie, w czasach, które jak pisałem we wcześniejszych artykułach, są czasami niepewności, ciągłej zmiany i niepewnego, wręcz nieprzewidywalnego jutra, warto stosować styl demokratyczny. To właśnie stosowanie tego stylu jest najlepszą odpowiedzią na obecne otoczenie organizacji. W obliczu takiego podejścia, pracownicy będą w stanie zauważać zachodzące zmiany, generować nowe pomysły na rozwój organizacji, a ona sama będzie dostatecznie elastyczna, aby się do tych zmian dostosować.

Po czwarte, w wyniku korzystania ze stylu demokratycznego, konieczności zaimplementowania istotnych zmian w organizacji, warto zastosować styl zmuszający. Wprowadzenie kluczowych zmian nigdy się bowiem nie powiedzie, gdy w organizacji panowała będzie demokracja.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: zarządzanie, strategie, czołówki, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz