Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Tak Exxon, Shell i IBM opracowują innowacje

0
Podziel się:

Poznaj metodę sześciu kapeluszy, czyli sposób kreowania innowacyjnych rozwiązań stosowany przez największe koncerny świata.

Tak Exxon, Shell i IBM opracowują innowacje
(PAP/EPA)
bEEqAbQR

Każdy przedsiębiorca wie, że najlepszą drogą do zbudowania trwałej przewagi konkurencyjnej jest innowacja. I to nie jest wyświechtany slogan z podręczników do zarządzania. To sposób na realny cash flow. Poznaj technikę sześciu kapeluszy, stworzoną przez Edwarda de Bono, doradcę największych amerykańskich koncernów.

Niestety, wymyślenie czegoś innowacyjnego nie jest proste. Przede wszystkim dlatego, że większość z nas myśli kategoriami rzeczy już zastanych, przez co bardziej udoskonala gotowe rozwiązania, niż stara się stworzyć zupełnie nowe.

Są jednak pewne techniki, które pozwalają wygenerować 100 pomysłów osiągnięcia określonego celu w jeden dzień, a nawet w 6 godzin. Jedną z nich jest technika tzw. _ 6 thinking hats _ czyli _ lateral thinking _. Jest to metoda wykorzystywana w procesie identyfikacji problemu, poszukiwania i ewolucji rozwiązań oraz wyboru ostatecznego rozwiązania. Jej twórcą jest Edward de Bono, a korzystają z niej między innymi takie firmy jak Exxon, Shell, czy IBM.Jak się za to zabrać?

bEEqAbQT

Jeśli chcemy wygenerować 100 pomysłów w bardzo krótkim czasie, bardzo ważne jest prawidłowe określenie celu, czyli tego, czego te pomysły mają dotyczyć. Cel powinien być konkretny, ale nie zbyt wąski, by tym samym nie ograniczyć kreatywności pracowników.

Podczas jednego z warsztatów, które współorganizowałem, cel określony był tak: _ Jakie działania w obszarze optymalizacji procesów marketingu i sprzedaży należy podjąć, aby firma X stała się najbardziej konkurencyjną firmą do końca 2012 roku? _

Warto zwrócić uwagę na trzy aspekty:

Do czego przydają się kapelusze?

W oryginale koncepcji, uczestnicy zakładają na głowę kapelusze różnego koloru. W praktyce można oczywiście pominąć operacyjny aspekt samego zakładania kapeluszy, szczególnie gdy okazuje się, że uczestnicy warsztatu czują się z tym niekomfortowo - wystarczy samo wskazanie sposobu myślenia.

bEEqAbQZ

Kapelusze odzwierciedlają różne sposoby podejście do problemu. I tak:

Role w poszczególnych sesjach warsztatu można rozdzielać w dwojaki sposób: albo podczas jednej sesji wszyscy przyjmują tę samą rolę, albo podczas jednej sesji różni uczestnicy przyjmują różne role. W każdym przypadku ważna jest kolejność stosowania poszczególnych ról.

O AUTORZE


Paweł Szwarcbach jest członkiem zarządu i koordynatorem ds. rozwoju Stowarzyszenia Mensa Polska. Obecnie doktoryzuje się z zarządzania na SGH. Od ponad 3 lat prowadzi działalność consultingową - zajmuje się głównie optymalizacją procesów i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach usługowych.
* W każdą środę w serwisie Manager.Money.pl będzie publikować felietony z poradami dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania procesami, ludźmi i innowacją.* _ Lateral thinking _

bEEqAbRa

Z koncepcji _ lateral thinking _korzysta najczęściej zielony kapelusz, którego rola jest najtrudniejsza, gdyż to on odpowiada za poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań i pomysłów. W ramach _ lateral thinking _ stosuje się kilka różnych narzędzi, na przykład:

Generowanie przypadkowych pomysłów
Zastanawiając się nad rozwiązaniem celu określonego na początku warsztatu, bierzemy zupełnie przypadkowe obiekty - np. znajdujące się w pomieszczeniu lub jeszcze bardziej abstrakcyjnie - rzeczowniki ze słownika. Powiedzmy, że w naszym przypadku trafimy na psa. Pozostaje pytanie, co pies ma wspólnego z optymalizacją procesów marketingu i sprzedaży. Nic, i właśnie o to chodzi! Dzięki temu brakowi obszarów wspólnych dany uczestnik warsztatu może mieć na przykład bardzo indywidualne skojarzenie z psem, które to skojarzenie dalej skojarzy mu się z optymalizacją procesów. I jeden pomysł gotowy.

Prowokowanie
To narzędzie jest mniej oderwane od obiektu naszych badań. W ramach tego, uczestnik wymyśla prowokacyjne, np. z pozoru niemożliwe do wprowadzenia lub wręcz absurdalne, rozwiązania problemu. Z pewnością pomysły takie będą innowacyjne, a część będzie także użyteczna.

bEEqAbRb

Dlaczego?
Narzędzie stosunkowo proste, a polega na zadawaniu pytania_ dlaczego _. Do znudzenia. Powszechnie wiadomo, że dzięki temu narzędziu często uświadamiamy sobie, że robimy coś w celu, który mógłby zostać bardziej efektywnie osiągnięty innymi sposobami. Problem polega na tym, że wiele lat temu zapomnieliśmy o tym celu i po prostu robimy to, co robimy.

Negowanie
Ostatnia technika polega na negowaniu wszystkiego, co niektórym uczestnikom warsztatów przychodzi nad wyraz łatwo. Jak się okazuje, negowanie można także produktywnie wykorzystać. Zasadnicze jest jednak, aby osoba negująca uzasadniała swoje negowanie, gdyż bez tego popadniemy z zwykłe krytykanctwo – dopiero uzasadnianie może doprowadzić nas do innych, innowacyjnych pomysłów.

Wszystko powyższe to oczywiście wyłącznie ogólny zarys koncepcji. Sam plan poszczególnego warsztatu musi być każdorazowo dopasowany do branży, w której działa przedsiębiorstwo, limitu czasu na warsztat oraz przede wszystkim - samych uczestników. Warsztaty nie muszą odbywać się na mazurach w połączeniu z 5-dniowym wyjazdem integracyjnym ale zdecydowanie nie powinny odbywać się w siedzibie przedsiębiorstwa, gdyż w takich okolicznościach jest bardzo mało prawdopodobne, aby uczestnicy zdołali oderwać się od codziennej rutyny i wymyślili cokolwiek innowacyjnego.

Czytaj więcej w Manager.Money.pl
Czy outsourcing to dobre wyjście? Zbudowanie wykwalifikowanej komórki IT w firmie to duży koszt. Często kompletnie nieopłacalny. Paweł Matejko, prezes zarządu Altab tłumaczy, dlaczego dla małego biznesu lepszym rozwiązaniem jest zlecanie tych usług na zewnątrz.
Rebranding Ernst&Young to pomysł nowego prezesa Międzynarodowa firma doradcza zmieniła logo i nazwę marki. Rebrandingowi towarzyszy także zmiana na stanowisku prezesa.
On wie, co to porażka w biznesie - _ W Polsce unika się ryzyka i porażek, a przedsiębiorcy często wybierają bezpieczne branże i sprawdzone koncepcje _ - mówi Jeremy Gutsche, twórca portalu TrendHunter.com.
bEEqAbRu
giełda
porady
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)