Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Zawodowe umiejętności na wagę złota

0
Podziel się:

Każdego dnia obserwujemy zwiększenie procesów automatyzacji w wielu branżach, z tego powodu coraz więcej umiejętności traci na znaczeniu.

Zawodowe umiejętności na wagę złota
(Squaredpixels/iStockphoto)
bEDRcNNN

Kreatywny pracownik jest dla każdej firmy niezwykle cenny, problem w tym, że i maszyny potrafią coraz więcej. Na łamach _ The New York Times _ David Brooks opublikował artykuł o tym, czego jeszcze nie potrafią one robić. Okazało się, że niemal każdego dnia obserwujemy zwiększenie procesów automatyzacji w wielu zawodowych branżach. Brooks wskazuje na ludzkie umiejętności, które z tego powodu coraz bardziej tracą na znaczeniu.

Są to przede wszystkim dobra pamięć oraz bycie piątkowym studentem, rozumiane przez niego jako umiejętność pozyskiwania dużych zbiorów informacji i wykorzystywania ich potem na teście. Ujmując rzecz bardziej ogólnie, stracą na znaczeniu umiejętności działania według ustalonych reguł. Autor tekstu twierdzi jednak, że istnieje kilka ludzkich zdolności, które staną się niezwykle cenne. Są to:

  1. Entuzjazm
  2. Myślenie strategiczne
  3. Tworzenie ekosystemów do wolnej współpracy
  4. Znajdowanie esencji
bEDRcNNP

Nowe zdolności dobrego pracownika

Entuzjazm w tym kontekście należy raczej nazwać ciekawością poznawczą. Najlepszymi pracownikami będą ci, którzy chcą i potrafią zatracić się w tym, co robią. Pracują z pasją i zaangażowaniem, a nie tylko wykonują zadania - do tego w zupełności wystarczą przecież maszyny. Dobry pracownik myśli nad tym, co robi, zamiast pracować _ bezmyślnie _. Prowadzi to bezpośrednio do drugiej cechy przytoczonej przez Brooksa.

O AUTORZE

Paweł Szwarcbach jest członkiem zarządu i koordynatorem ds. rozwoju Stowarzyszenia Mensa Polska. Obecnie doktoryzuje się z zarządzania na SGH. Od ponad 3 lat prowadzi działalność consultingową - zajmuje się głównie optymalizacją procesów i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach usługowych.

W każdą środę w serwisie Manager.Money.pl będzie publikować felietony z poradami dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania procesami, ludźmi i innowacją.

Komputer potrafi bardzo szybko i z bardzo dużą precyzją przeanalizować wiele możliwych zdarzeń i podjąć decyzję na podstawie wcześniej zbadanych zależności. Nie potrafi jednak spojrzeć na dany problem z większej perspektywy. Niestety, przez ostatnie lata większości ludzi uczono właśnie tej pierwszej umiejętności, czyli absolutnie pozbawionego emocji logicznego myślenia.

bEDRcNNV

To z pewnością cenna umiejętność, ale jak widać szkoda na nią ludzkiego czasu. Myślenie strategiczne w tym kontekście rozumieć należy zatem jako umiejętność łączenia niepołączonych kropek oraz przewidywania mało prawdopodobnych scenariuszy na podstawie przesłanek pomijanych w ustrukturyzowanych analizach. W pewnym sensie jest to umiejętność _ myślenia poza pudełkiem _ (z ang. _ out-of-the-box thinking _), jednak stwierdzenie to nabiera nowego znaczenia.

Niestety, jeden człowiek rzadko jest w stanie poradzić sobie z tak trudnym zadaniem. Dlatego też trzecią pożądaną ludzką umiejętnością według Brooksa jest umiejętność tworzenia ekosystemów do wolnej współpracy. Takie systemy mogą być ogromne(Facebook, Twitter, Wikipedia), ale równie dobrze mogą działać nawet w małych przedsiębiorstwach.

Chodzi bowiem o pewien sposób myślenia, w którym człowiek nie boi się wolnej współpracy i, przede wszystkim, chętnie dzieli się swoją wiedzą. Takie cechy są ważne zarówno w przypadku _ szeregowych pracowników _, gdzie istotna jest chęć do współpracy, jak i u menadżerów, gdzie dodatkowo istotna staje się umiejętność tworzenia przyjaznego środowiska.

bEDRcNNW

Ostatnia cecha – znajdowanie esencji – to tak naprawdę bycie kreatywnym. Jest to zdolność zrozumienia mechanizmów działania danego procesu, a następnie umiejętność wykorzystania tej _ esencji _ w nowym obszarze. Przywołajmy najbardziej popularny przykład: esencją taśmowej produkcji jest podział końcowego urządzenia na elementy składowe i specjalizacja pracy w celu zaimplementowania tego modelu do budowania samochodów. Bez wątpienia jest to umiejętność, z którą maszyny jeszcze sobie nie radzą.

Wszystkie powyższe umiejętności występują niestety dosyć rzadko. Winę za taki stan rzeczy ponosi rodzimy system edukacji, który pozostaje coraz bardziej w tyle za zmieniającym się światem. Tym bardziej zatem, kiedy menadżer spotka już na swoje drodze osobę, która takie cechy wykazuje, powinien dołożyć wszelkich starać, aby ją pozyskać i zatrzymać.

Cztery przykazania dobrego menadżera. 1. Czasoprzestrzeń

Jest taki dowcip: rozmawia ze sobą dwóch robotników i jeden pyta drugiego, co to jest czasoprzestrzeń. Drugi odpowiada: czasoprzestrzeń jest wtedy, gdy szef każe ci kopać rów od tego drzewa do 17:00. Esencja tego dowcipu doskonale odpowiada na pytanie, jak nie należy traktować pracowników, którzy przejawiają cechy wymienione na początku.

Jeśli menadżer potrzebuje pracownika, który będzie pracował od 9:00 do 17:00, powinien zatrudnić komputer – wyjdzie taniej i będzie mniej problemów. Jeśli natomiast od pracownika oczekuje myślenia, to nie może mu kazać myśleć od 9:00 do 17:00. Niestety, rozliczanie za czas wciąż jeszcze jest bardzo popularne. Ma to miejsce nawet w przypadku takich zawodów, jak prawnik czy konsultant, gdzie przecież zupełnie nieistotne jest, ile czasu zostało poświęcone na rozwiązanie danego problemu. Jeśli już jest istotne, to celem jest raczej to, żeby czasu tego poświęcić jak najmniej.

bEDRcNNX

Jeśli firma decyduje się na zatrudnienie _ ludzkiego _ pracownika, nie powinna zatem przywiązywać szczególnej wagi do tego, ile czasu poświęca on na wykonanie swojej pracy.

2. Jakość ponad ilość

Powyższe spostrzeżenie dotyczy nie tylko czasu, lecz także efektów. W dzisiejszym świecie większość ludzi, a zatem większość pracowników i menadżerów uważa, że w ilości jest siła. Przekonanie to jest zupełnie naturalne: praca magisterska nie może być krótsza niż... Nawet praca doktorska musi mieć swoją objętość. Wnioski o dofinansowanie czy dokumenty, które przedstawiane są na etapie sprawozdawczości, także muszą budzić respekt recenzentów swoją objętością.

Nic więc dziwnego, że niemal każdy menadżer oczekuje od swoich podwładnych opasłego pliku dokumentów. Niestety, objętość nie świadczy o jakości. Przeciwnie: dobry pomysł można opisać pięcioma zdaniami, z rozwinięciem na jednej stronie. Owszem, objętość materiału świadczy bezpośrednio o czasie poświęconym na jego stworzenie, ale przecież jeśli oczekujemy od kogoś myślenia to wręcz szkoda, aby przeznaczał on swój czas na pisanie.

bEDRcNNY

3. Wolność

Strategicznego myślenia, umiejętności tworzenia ekosystemów do wolnej współpracy czy znajdowania esencji nie da się włączać codziennie o 9:00 i wyłączać o 17:00. Co więcej, bardzo rzadko udaje się je w ogóle włączyć w biurze, gdzie przez cały czas coś się dzieje. _ Ludzkiemu _ pracownikowi należy dać zatem dwie rzeczy: wyzwanie i przynajmniej dwa wolne wtorki w miesiącu.

W takich okolicznościach jest szansa na to, że po kilku tygodniach wróci do biura z dobrym rozwiązaniem. Oczywiście, w wyniku takiego działania spadnie efektywność, produktywność i współczynnik napisanych maili na godzinę. W zamian za to jednak, menadżer może otrzymać pomysł na innowację, na rozwój firmy czy zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jeśli tylko będzie pamiętał o jeszcze jednej ważnej zasadzie.

4. Z entuzjazmem przyjmuj bezsensowne pomysły

Oczekując od pracownika kreatywności i niesztampowego myślenia, menadżer powinien... z entuzjazmem przyjmować bezsensowne pomysły. Wynika to z dwóch powodów. Po pierwsze, w wyniku takich bezsensownych pomysłów może powstać koncepcja, która naprawdę będzie warta zaimplementowania – rzadko udaje się wymyślić dobre, innowacyjne rozwiązanie od razu. Po drugie natomiast, przełomowe pomysły są na pierwszy rzut oka... właśnie bezsensowne. Jak powiedział kiedyś CEO Netflix: _ _ Większość pomysłów biznesowych wygląda na szalone, głupie albo pozbawione sensu ekonomicznego i nagle... okazują się dobre _ _.

Stale zmieniające się warunki na rynku pracy wymagają dopasowania swoich umiejętności zarówno ze strony pracowników, jak i menadżerów. Wszyscy musimy być niezwykle elastyczni, jeśli nie chcemy poddać się wszechogarniającemu pędowi ku automatyzacji. Na szczęście maszyny nie są w stanie zastąpić tak ważnych ludzkich umiejętności, jak kreatywność i poszukiwanie nowych rozwiązań.

Czytaj więcej w Money.pl

bEDRcNOq
zarządzanie
wiadomości
wiadmomości
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)