Notowania

Przejdź na
teleskop
10.02.2011 13:01

Sprawdzą, czy woda pochodzi z komet

Według niektórych teorii życiodajny płyn został przetransportowany z kosmosu.

Podziel się
(Money.pl/Anna Kraszkiewicz)

*Mechanizmy tworzenia się komet a nawet pochodzenie ziemskich oceanów - to zagadki, których rozwiązanie może przynieść obserwacja wody, wyparowującej z jąder komet. Zajmuje się tym m.in. grupa polskich astronomów, wykorzystujących kosmiczny teleskop Herschela. *

Kosmiczne Obserwatorium Herschela, jedna z flagowych misji Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA, to największy teleskop działający w przestrzeni kosmicznej. Znajduje się w przestrzeni kosmicznej ok. 1,5 mln km od Ziemi.

W pracach misji Herschel uczestniczy zespół naukowców z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN (CAMK) oraz Centrum Badań Kosmicznych PAN.

Obserwatorium wyposażone jest w aparaturę pomiarową, umożliwiającą bardzo dokładną obserwację zachowania cząsteczek wody, wyparowujących z lodowych jąder komet. W ubiegłym roku w lipcu teleskop obserwował kometę 10P/Tempel 2.

Jest to kometa krótkookresowa, czyli taka, która okrąża Słońce w czasie kilkudziesięciu lat, w odróżnieniu od komet długookresowych, którym obiegnięcie Słońca zajmuje więcej niż 200 lat. Dane, zebrane w trakcie pomiarów, są właśnie poddawane analizie. Teleskop przygotowuje się też do badania innej krótkookresowej komety - 103P/Hartley 2.

Teleskop Herschela - największy kosmiczny teleskop w historii:

/p>

Chodzi m.in. o ustalenie jaka jest zawartość deuteru oraz wodoru w oparach wody wokół komet. Może to być wskazówką do rozwiązania zagadki pochodzenia ziemskich oceanów. _ - Istnieją teorie zakładające, że część wody została przetransportowana na Ziemię przez komety. Jeśli proporcje wodoru i deuteru na kometach okażą się różne od występujących w ziemskiej wodzie, te hipotezy mogą upaść _ - wyjaśniła dr Sławomira Szutowicz z CBK PAN.

Badania wody wokół komet, mają też dostarczyć informacji dotyczących ewolucji Układu Słonecznego. - _ Obecnie przypuszcza się, że komety krótkookresowe pierwotnie uformowały się dość daleko od Słońca, w Pasie Kuipera, do którego należy m.in. planeta karłowata Pluton. Z kolei komety długookresowe, choć dziś nadlatują z peryferii Układu Słonecznego, z odległości rzędu kilkudziesięciu tysięcy jednostek astronomicznych, powstawały prawdopodobnie dość blisko, w obszarze wielkich planet, gdzie dziś znajdziemy Jowisza, Saturna, Urana i Neptuna _ - napisano w przesłanym PAP komunikacie CBK PAN.

_ Zgodnie z tym przypuszczeniem, jądra komet długookresowych uformowały się bliżej Słońca i powinny zawierać inną ilość deuteru niż komety krótkookresowe. Czy tak jest naprawdę, przekonamy się już niedługo _ - powiedziała dr Szutowicz.

Teleskop Herschela obserwuje też bardzo odległe od nas gwiazdy oraz przestrzeń międzygwiezdną. Z kolei w najbliższym sąsiedztwie, poza kometami, koncentruje się na pomiarach różnych cząsteczek w atmosferach planet-olbrzymów (Jowisza i Saturna) oraz Marsa.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/97/t112993.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/nasa;odkryla;ponad;tysiac;planet,51,0,764979.html) NASA odkryła ponad tysiąc planet Pięć z nich podobnych jest bardzo do Ziemi. Odkrycia dokonano dzięki teleskopowi Keplera.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/165/t128677.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/nasa;odkryla;planete;podobna;do;ziemi,99,0,751203.html) NASA odkryła planetę podobną do Ziemi Najmniejsza znana planeta pozasłoneczna odkryta została przez sondę Kepler.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/97/t112993.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/nastepca;hubblea;za;6;5;mld;dolarow,87,0,708695.html) Następca Hubble'a za 6,5 mld dolarów Taki będzie koszt zbudowania Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba.
Tagi: teleskop, ciekawostki, wiadomości, styl, wiadmomości, gospodarka, pap, lifestyle