Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Wybierzemy źle, jeśli długo czekamy

Jeśli od długiego czasu czegoś pragniemy, to rośnie prawdopodobieństwo dokonania wyborów sprzecznych z naszym charakterem.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/EPA)

W Journal of Consumer Research ukazało się omówienie badań dotyczących pewnego typu zachowań konsumenckich. Okazuje się, że jeśli od długiego czasu czegoś pragniemy, czy na coś czekamy – jak chociażby na wakacje – to rośnie prawdopodobieństwo dokonania wyborów sprzecznych z naszym charakterem.

Nie mogąc się doczekać wakacji jesteśmy bardziej skłonni do wybrania takiego sposobu ich spędzenia, którego w normalnych okolicznościach byśmy nie brali pod uwagę. Podobnie jest w przypadku, gdy jesteśmy bardzo głodni. Jeśli w tym momencie otrzymamy duży wybór z menu, rośnie prawdopodobieństwo, że nie wybierzemy swojego ulubionego dania.

„Artykuł opisuje jak zmiany percepcji spowodowane silnym pragnieniem zmniejszają naszą lojalność wobec ulubionych rzeczy. Zbadaliśmy w jaki sposób siła pragnienia może wpływać na zmianę preferencji” – napisali w artykule Caroline Goukens, Siegfried Dewitte, Mario Pandelaere i Luk Warlop z Katholieke Universiteit Leuven w Belgii.

W czasie eksperymentów badano dwie grupy osób: głodnych i najedzonych. Następnie na ekranie komputera pokazywano im 28 różnych przekąsek, a badani mieli wskazać, które z nich lubią. Okazało się, że głodni wskazali średnio o 2 przekąski więcej.

W drugim z eksperymentów sprawdzano, czy zmniejszenie pożądania wpłynie na wybór. Obok badanych „przypadkiem” położono nieświeżą, dwudniową kanapkę. Następnie obu grupom pokazywano na ekranie różne kanapki o poproszono o wybór tych, które chcieliby jeść przez następny tydzień.

Okazało się, że nieprzyjemnie pachnąca kanapka wpłynęła na wybory głodnej grupy. Zmniejszyła się różnorodność wyborów dokonywanych przez jej członków.

Badacze postawili więc dwie hipotezy. Jedna mówi o tym, że silne pożądanie zwiększa w naszych oczach wartość obiektów, które mogą to pożądanie zaspokoić. Drugie, że to zwiększenie wartości może wpływać na liczbę rozważanych możliwości. Gdy czegoś pragniemy, jesteśmy bardziej skłonni dokonywać wyborów wśród większej grupy opcji, niż gdy pragnienia nie są tak silne.

Tagi: psychologia, ciekawostki, styl, lifestyle
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz