Notowania

obóz
20.03.2011 08:35

Znów pomylili obozy koncentracyjne

Tym razem dziennikarze niemiecki obóz Dachau umieścili w Polsce.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/Beata Tomaszewska)

Mimo wielokrotnych protestów Polaków dziennik _ The New York Times _ wciąż błędnie informuje swoich czytelników na temat niemieckich obozów koncentracyjnych. Tym razem pisze, że obóz koncentracyjny w Dachau był w ... Polsce.

Społeczność polonijna w Stanach Zjednoczonych wielokrotnie domagała się od kierownictwa gazety, a także innych mediów amerykańskich, zaprzestania dezinformacji co do rzekomych polskich obozów. Aby zakończyć podobne praktyki, sugerowano, aby _ The New York Times _ w swojej instrukcji dla dziennikarzy zamieścił odpowiedni zapis. Nie przyniosło to jednak rezultatu.

W najnowszym, niedzielnym wydaniu dziennika, w tekście _ Yasir Qadhi: An American Cleric , ukazało się zdjęcie z podpisem: _ Qadhi and other American Muslim clerics pray at the Dachau concentration camp in Poland last August _ ( Qadhi i inni amerykańscy duchowni muzułmańscy modlili się w sierpniu ubiegłego roku w obozie koncentracyjnym w Dachau, w Polsce _). Podpis można też zobaczyć w internetowym wydaniu gazety.

W kilka godzin po publikacji w tym miejscu pod zdjęciem pojawił się już poprawiony zapis, z następującą adnotacją: _ We poprzedniej wersji tego artykułu błędnie podano, że Dachau znajduje się w Polsce _.

Na kolejną pomyłkę _ The New York Timesa _ natychmiast zareagował prezes i dyrektor wykonawczy Fundacji Kościuszkowskiej Alex Storożyński, który sam jest dziennikarzem amerykańskim i zdobywcą prestiżowej nagrody Pulitzera. W liście skierowanym do wydawcy gazety, Arthura Ochsa Sulzbergera Juniora, stwierdza on, że odmowa odpowiedniego nazywania niemieckich obozów koncentracyjnych stawia dziennik nowojorski na granicy złośliwości i zniesławienia.

_ "The New York Times" mógłby łatwo uniknąć tej pomyłki, gdyby spełnił naszą prośbę, by zmienić w instrukcji dla dziennikarzy zapis dotyczący niemieckich obozów koncentracyjnych _ - podkreśla Storożyński. Przypomina także, że petycję Fundacji Kościuszkowskiej w tej sprawie podpisało już ponad 220 tysięcy osób, m.in. laureat Pokojowej Nagrody Nobla Lech Wałęsa, prezydent RP Bronisław Komorowski, dyrektor muzeum Auschwitz-Birkenau Piotr Cywiński, naczelny rabin Polski Michael Schudrich, dyrektor American Jewish Committee David Harris, a także ludzie ocaleli z Holokaustu i weterani.

Storożyński podkreśla w liście, że kiedy w listopadzie minionego roku gazeta ponownie użyła sformułowania _ polski obóz koncentracyjny _, na prośbę konsul generalnej RP w Nowym Jorku o sprostowanie, przedstawiciel _ The New York Times _ odpisał: _ Niestety, wydaje się, że nie będzie tego można poprawić _. Ostatecznie gazeta wprowadziła korektę, ale - jak widać - nie zapobiegło to kolejnemu błędowi. Zdaniem autora listu, odmowa zmian w instrukcji dla dziennikarzy jest kontynuowaniem świadomego szkalowania Polaków i Polski.

_ Dzwońmy do "The New York Timesa", piszmy do jego redaktorów, bo to, co robią, jest złośliwe. Jeśli dziennikarz pracujący w "The New York Times" nie wie, że Dachau jest w Niemczech, to nie powinno być dla niego miejsca w tej gazecie _ - powiedział Storożyński. W swym apelu na Internecie zamieszcza on kilka adresów e-mailowych, pod które można pisać do nowojorskiego dziennika, m.in.: asulz@nytimes.com.

ZOBACZ TAKŻE:

* [ Wiadomości z kraju i ze świata na Twojej stronie internetowej ]( http://www.money.pl/webmaster/informacja/ )
* [ Najważniejsze informacje w twojej skrzynce e-mail! ]( http://www.money.pl/egazety/ )
Tagi: obóz, koncentracyjny, new york times, polska, niemcy, dziennikarz, styl, wiadmomości, kraj, gospodarka, media, lifestyle
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz