Konsorcjum chińskiego Stecol Corporation, które wygrało przetarg na realizację północnej obwodnicy Krakowa, zostało wykluczone przez Krajową Izbę Odwoławczą. Inne oferty nie mieściły się w kosztorysie, dlatego rząd zapowiada zwiększenie finansowania tego projektu.
Po rozstrzygnięciu przetargu na tę inwestycję odwołanie do KIO złożyły dwa konkurencyjne konsorcja. Zauważyły, że jedna z osób wskazanych w dokumentach przetargowych nie ma uprawnień wymaganych w warunkach zamówienia.
KIO rozpatrzyło te wnioski pozytywnie i wykluczyło konsorcjum firm Stecol Corporation i Polbud Pomorze z postępowania przetargowego. Co więcej, oferta tego konsorcjum nie będzie brana pod uwagę w ponownym zbadaniu ofert.
Wideo: *Skarby na budowie obwodnicy Sanoka *
Wykluczenie konsorcjum z udziałem Chińczyków z przetargu może teraz zagrażać realizacji całego przedsięwzięcia. Była to jedyna oferta, która zmieściła się w kosztorysie wyznaczonym przez zamawiającego, czyli Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA przeznaczyła na ten cel 1,34 mld zł, a Stecol zaproponował 1,29 mld zł.
Kolejne oferty opiewały na kwoty od blisko 1,43 mld zł do 1,81 mld zł. W tej sytuacji GDDKiA zapowiedziała, że zwróci się do Ministerstwa Infrastruktury o zwiększenie finansowania inwestycji. Dopiero wtedy będzie mogła podpisać umowę z nowym wykonawcą.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk jest przekonany, że dodatkowe pieniądze uda się znaleźć. - Oczywiście jesteśmy w obowiązku konsultować te decyzje z resortem finansów oraz rozwoju, ale mam nadzieję, że, jak do tej pory, premier Mateusz Morawiecki, rząd i poszczególni ministrowie będą przychylni dla tej inwestycji, bo ona służy wszystkim - powiedział Adamczyk, cytowany przez PAP.
Budowa północnego, ostatniego brakującego odcinka obwodnicy Krakowa ma ruszyć w 2019 r. i zakończyć się trzy lata później. Nowa droga będzie częściowo poprowadzona tunelami.
Sprawa budowy tego odcinka ślimaczyła się od lat, brakowało pieniędzy, rząd nie był chętny do finansowania inwestycji i próbować scedować jej realizację na samorząd. To się zmieniło, kiedy ministrem odpowiedzialnym za budowę dróg został Adamczyk, poseł z Krakowa.
W maju 2016 r. - dzięki nowelizacji rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych - odcinek trafił do sieci dróg krajowych, a minister uroczyście zatwierdził zatwierdził program inwestycyjny dla Północnej Obwodnicy Krakowa.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez * *dziejesie.wp.pl