Notowania

Rupert Murdoch tracił miliardy na rozwodach i skandalach. Ale nawet największa afera podsłuchowa na świecie nie zburzyła jego imperium

Jest właścicielem drugiego największego imperium medialnego świata, jego udziały w spółkach rozciągają się na pięć kontynentów. Jego osobisty majątek szacowany jest na 12,4 miliarda dolarów.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/EPA)
Portret Ruperta Murdocha w londyńskim metrze

Jest właścicielem drugiego największego imperium medialnego świata, jego udziały w spółkach rozciągają się na pięć kontynentów. Tylko w USA jego programy telewizyjne docierają do 127,5 mln osób, czyli 40 procent mieszkańców. Jego osobisty majątek szacowany jest na 12,4 mld dolarów. Czymże wobec tej fortuny są 3,2 miliony dolarów wydane na uciszenie ofiar głośnej afery podsłuchowej czy rozwód kupiony za 1,7 mld dolarów?

W kieszeni magnata mieszczą się czołowe tytuły Ameryki: Wall Street Journal, The New York Post oraz opiniotwórcze media Wielkiej Brytanii: The Times, The Sunday Times oraz bulwarówki pokroju The Sun. Zrzeszający je koncern News Corporation, który co roku obraca 30 miliardami dolarów, Murdoch zbudował właściwie od zera.

Szlify zdobywał pod okiem przyjaciela ojca – również wydawcy - w niewiele znaczącym w Australii dzienniku Adelaide News. Miał zaledwie 23 lata, kiedy po ojcu odziedziczył niewielki koncern News Limited. Żeby nim pokierować, rzucił studia na Oxfordzie i zaangażował się w przekształcanie australijskiej grupy medialnej w międzynarodowego giganta News Corporation.

Sprawa o zabójstwo i wparcie polityczne

Znanymi metodami powszechnie dziś stosowanymi przez tabloidy, Murdoch podniósł z kolan chylący się ku upadkowi Sunday Newspaper z Perth, wydawał tygodnik z programem telewizyjnym i gazety dla seniorek New Idea. Jego działania docenił rządowy bank Australii wspierający młodych biznesmenów, dofinansowując przyszłe imperium. Jak pisał Michael Wolff w biografii magnata zatytułowanej "The Man Who Owns the News: Inside the Secret World of Rupert Murdoch", wielki wpływ na karierę młodego wówczas Murdocha wywarła sprawa kryminalna, która doprowadziła go na sale sądowe trzech procesów.

Jako zwierzchnik dziennika The News Murdoch został oskarżony o "zaprzedanie" w sprawie Maxa Stuarta. Chodziło proces młodego aborygena oskarżonego o zabójstwo białej dziewczynki i skazanego na śmierć. Gazeta zaangażowała się w kampanię na rzecz jego ułaskawienia. W wyniku akcji medialnej wpłynęła na zamianę wyroku z śmierci na dożywocie, co wzburzyło opinię publiczną. Sąd jednak postawił w stan oskarżenia gazetę, wydawcę, a także samego Murdocha za prowadzenie akcji.

fot. SFE/EastNews

Sprawa była poważna, a koncernowi groziło bankructwo. Właściwie tylko dzięki wstawiennictwu premiera Australii udało się zmienić akt oskarżenia. Wydawca i gazeta zapłaciły koszty sądowe i częściowo przyznali się błędu. Sprawa Stuarta przyniosła Murdochowi z jednej strony rozgłos, a z drugiej pokazała, jak skuteczny i pomocny może być wpływ polityczny.

Doświadczenie z tej lekcji Murdoch wykorzysta dużo później, dbając o dobre kontakty z poszczególnymi politykami. Jako właściciel The Australian poparł Johna McEwena, czołowego polityka Australian Country Party w walce politycznej, później wspierał brytyjską premier Thatcher i jej rząd. Kiedy wyczuł ducha zmian, szybko związał się z Partią Pracy i jej charyzmatycznym przywódcą Tonym Blairem.

Również w USA otwarcie dawał wyraz poparcia Republikanom w postaci datku miliona dolarów dla Stowarzyszenia Gubernatorów Republikańskich i drugiego miliona dla Amerykańskiej Izby Gospodarczej. Tym samym pomógł tej frakcji zdobyć mocną pozycję w Senacie. Do dziś z tych powodów Murdoch zmaga się z zarzutami o stronniczość należących do niego mediów.

Zmiana obywatelstwa dla podboju świata

W kilka lat po sprawie Stuarta, Murdoch wzmocnił swoją pozycję na australijskim rynku. Do połowy lat 60. zdobył tytuły w północnej części kontynentu jak i gazety z Nowej Południowej Walii, Queensland i Victorii. Wisienką na torcie został tabloid Daily Mirror, The Australian i na początku lat 70. The Daily Telegraph.

Antypody świata okazały się dla kontrowersyjnego Australijczyka zbyt ciasne. Jak przypomniał Business Insider, Murdoch cały swój australijski majątek postawił wówczas w zastaw kupna jednej z najbardziej poczytnych gazet w Wielkiej Brytanii - The News of the World. Szybko zaczął też realizację planu wzmacniania pozycji na Wyspach dzięki kolejnym przejęciom: najpierw The Sun, potem prestiżowego The Times. W końcu do imperium prasowego dodał również sieć telewizyjną BSkyB.

fot. EAST NEWS/SIPA PRESS USA

Apetyt magnata rósł w miarę połykania kolejnych tytułów. Do pełni triady anglojęzycznych mediów brakowało mu jeszcze perły w koronie, największego rynku medialnego świata – Stanów Zjednoczonych. Zaczął od dziennika San Antonio Express News, potem stworzył tabloid Star, by w końcu sięgnąć po New York Post. Wówczas jego obecność na rynku amerykańskim była nie do pominięcia. Na przeszkodzie dalszej ekspansji stało tylko to, że nie był Amerykaninem.

Po raz kolejny jednak Murdoch dał wyraz swojemu pragmatyzmowi. W 1985 przyjął amerykańskie obywatelstwo i już zgodnie z prawem stał się właścicielem amerykańskiej stacji telewizyjnej Fox Broadcasting Company z - konkurencyjnym dla CNN - kanałem Fox News. Rywalizacja z gigantami stała się jego obsesją, zwłaszcza na polu mediów informacyjnych. Jego Wall Street Journal wciąż prowadzi wojnę z The New York Times. Na rynku włoskim dał się we znaki Silvio Berlusconiemu.

Dziś News Corporation to już nie tylko prasa. Murdoch jest także właścicielem popularnego na całym świecie kanału National Geographic oraz jednej z największych wytwórni filmowych 20th Century Fox, choć stery tej ostatniej w ubiegłym roku przekazał najstarszemu synowi Jamesowi. Murdochowi noga powinęła się jednak w internecie. "Schrzaniliśmy to" - szczerze wyznał po latach, gdy przejęty za 580 mln dol. serwis MySpace odsprzedawał za zaledwie 35 mln dol.

W Polsce Murdoch nie był bardzo aktywny - w 2008 r., po dwóch latach, wycofał się z inwestycji w TV Puls. W 2010 r. sprzedał spółkę reklamy outdoorowej News Outdoor Poland.

Afery, rozwody i cztery wesela

Pasmo sukcesów Murdocha zakłócone zostało w 2011 r. Śledczych na trop największej afery podsłuchowej Wielkiej Brytanii naprowadziła informacja, że dziennikarze redakcji News of the World mieli dostęp do skrzynki mailowej w telefonie poszukiwanej trzynastolatki - porwanej w marcu 2002 roku i ostatecznie zamordowanej Milly Dowler. Sprawę jako pierwszy opisał The Guardian. Składając układankę poszlak i podejrzeń, śledczy udowodnili, że reporterzy Murdocha przez lata mieli na podsłuchu telefony rodziny królewskiej, brytyjskich polityków i celebrytów, a nawet obywateli. W sumie, w ciągu dekady, wynajęci przez koncern hakerzy i byli technicy policyjni szpiegowali około 4 tysiące osób.

Murdoch i jego syn utrzymywali, że o tym nie wiedzieli. Podczas przesłuchania miliarder tłumaczył: "zatrudniam ponad 50 tys. osób, nie wiecie, z jaką liczbą spraw muszę sobie radzić. News of the World stanowił tylko około procenta moich biznesów". W wyniku afery gazeta po ponad stu latach działalności została zamknięta. W trakcie śledztwa aresztowano 125 osób, 40 postawiono zarzuty. Skazany został między innymi redaktor naczelny Andy Coulson.

Wśród ofiar afery podsłuchowej byli m.in. książęta William i Harry, piosenkarz Paul McCartney, jego była żona Heather Mills, aktorka Sienna Miller, a także ofiary głośnych przestępstw kryminalnych i znani piłkarze. Tylko w ciągu paru dni przez skandal założyciel NewsCorp oraz jego rodzina stracili około 750 mln dolarów na akcjach – wyliczył Financial Times. Dodatkowo 3,2 miliony dolarów pochłonęły odszkodowania dla ofiar.

Nie mniej kosztowne było życie prywatne miliardera, a zwłaszcza jego cztery małżeństwa, z których Murdoch doczekał się w sumie 10 dzieci. Już pierwszy rozwód odbił się echem po mediach spekulujących o wysokości alimentów na rzecz żony Patrycji Booker i córki Prudence, jednak to ten drugi najmocniej uderzył po kieszeni magnata prasowego. Rozwód z Estonką Anne Torv po 32 latach wspólnego życia kosztował go 1,7 mld dol. i spadek o dwa miejsca na liście najbogatszych ludzi świata. Był to trzeci najdroższy rozwód świata.

Fot. Elliot/Splash News/EastNews

Trzeci ślub z pochodzącą z Chin Wendi Deng poprzedzony został już intercyzą majątkową – o czym pisało Associated Press. I całe szczęście dla miliardera, bo po 14 latach małżeństwa postanowił znów się rozstać, tłumacząc to "bezpowrotnym rozpadem związku". Zaledwie sześć dni temu Murdoch ożenił się po raz czwarty. Do tej pory młodsza o 25 lat wybranka jego serca - Jerry Hall (była partnerka Micka Jaggera) - kosztowała go ponad 4 mln dol. Tyle Murdoch wydał na pierścionek zaręczynowy z 20-karatowym brylantem.

Biografia Murdocha pełna jest pikantnych szczegółów i afer. Jak pisał Newsweek, "News Corp. znane jest z agresywnych zachowań w biznesie, a jej menedżerów cechuje machiawelizm i nieskrywana chciwość". Z kolei The Economist przypomina, że w Hollywood firma Murdocha zyskała złą sławę na skutek obniżania gaż aktorskich.

Mający się za konserwatystę miliarder oskarżany jest również o czerpanie zysków z branży pornograficznej. Jego telewizja satelitarna British Sky Broadcasting miała zarabiać 200 mln dol. rocznie na kanałach erotycznych transmitowanych jako pay-per-view. Nagłośniona w 2007 roku sprawa często zestawiana była z informacją, że Murdoch jest wydawcą książek amerykańskiego pastora Warrena i uważa się za nowo narodzonego chrześcijanina.

Rupert Murdoch niewiele sobie jednak robi z tych skandali. Skoro nawet największa afera podsłuchowa na świecie nie zburzyła jego imperium, być może uwierzył, że jest niezatapialny. Bloomberg klasyfikuje go na 89. miejscu zestawienia światowych miliarderów, a Forbes - na 96. Przez ten ostatni uznany został w ubiegłym roku 35. najpotężniejszym człowiekiem świata i 38. na liście najbogatszych Amerykanów. W ponad 200 firmach medialnych na całym świecie zatrudnia przeszło 50 tys. osób.

Tagi: rupert murdoch, business news, ludzie, wiadomości, gospodarka, manager, prosto z firm, najważniejsze, wiadomości managera, gospodarka światowa
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
24-09-2019

wawatak czy siak juz UMIERA.

Rozwiń komentarze (1)